Vad kan man använda för olja för att smörja in min stenvägg bakom bastuagget med?
Ja har satt dekorsten bakom aggregatet och för att inte stenen ska bli missfärgad så skulle man smörja in väggen med ngn olja, men den får ju inte avge några starka ångor lurig i mössan lär ja bli ändå.
Kan man använda matolja, lr är det risk för fritös lukt?
Bör väl vara ngn naturolja som inte avger ångor, har ni ngt tips så e ja tacksam.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Snyggt, men lite konstigt att du lagt bastuagg ner och satt lavarna mellan golv och tak ;)

Jag tror inte du ska använda matolja, utan någon väldigt neutral olja. Jag skulle testa paraffinolja i liten skala för att se hur den beter sig. Sedan skulle jag vara försiktig överhuvudtaget med oljor i närheten av ett varmt bastuagg, dräll inte och överdosera inte.
 
norrbottenstorpet skrev:
Snyggt, men lite konstigt att du lagt bastuagg ner och satt lavarna mellan golv och tak ;)

Jag tror inte du ska använda matolja, utan någon väldigt neutral olja. Jag skulle testa paraffinolja i liten skala för att se hur den beter sig. Sedan skulle jag vara försiktig överhuvudtaget med oljor i närheten av ett varmt bastuagg, dräll inte och överdosera inte.
Tack, ler lite annorlunda med liggande agg.
Nä skämt åsido, jo ja fick ett tidigare tips om parafinolja så det får bli ett test med det.
tack för tipset återkommer Me svar.
 
norrbottenstorpet skrev:
Snyggt, men lite konstigt att du lagt bastuagg ner och satt lavarna mellan golv och tak ;)

Jag tror inte du ska använda matolja, utan någon väldigt neutral olja. Jag skulle testa paraffinolja i liten skala för att se hur den beter sig. Sedan skulle jag vara försiktig överhuvudtaget med oljor i närheten av ett varmt bastuagg, dräll inte och överdosera inte.
Gav fan i att olja in dekorstenen, verkar funka ändå.
Men däremot olja ja in lavarna med paraffinolja blev kanon ska lägga ett lager till om ngn dag, lavarna blev mkt mörkare och det gilla ja.
 
Y
Hej!

Var är det för fabrikat på stenväggen?

Söker svart skiffer till mitt bygga som jag körtfast i med att finna. Googlade djupt bland bilder, fann din, och halkade komiskt nog tillbaka hit till forumet. :)
 
Yrrol skrev:
Hej!

Var är det för fabrikat på stenväggen?

Söker svart skiffer till mitt bygga som jag körtfast i med att finna. Googlade djupt bland bilder, fann din, och halkade komiskt nog tillbaka hit till forumet. :)
Hej Yrrol.
Den heter BRICK SVART 10X40C köpt på bauhaus i Örebro.
Står att den ej får sättas i fuktiga utrymmen, men det funkar därav sa de att man kunde olja in den så den ej skulle bli rostfärgad.
Nu har ja bastat och kastat vatten på aggregatet och inte sett en tillstymmelse till missfärgning, men ja lurar på att olja in den va det lider alla fall börjar tycka att det skulle vara snyggt med lite mörkare vägg för ja har lite svarta klinkerplattor samt svart fog på golvet.
Men ja kan säga att ja fick byta typ 6 av 12 kartonger pga att kartongerna stått ute i regnet på bauhaus lager och därav hade vissa av plattorna blivit rostfärgade så var uppmärksam på det.

Här är en bild på före och efter inoljning. jämförelse.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Sett många bilder på bauhaus skiffern, alla har så fina svarta men väl i butik ser den ledsam ut.
Det var kul att se din jämförelsebild.

Jag var hos en stenhuggare också förklarade detta om zon1 innebär rostrisk. Han visade deras specialolja och menade den skulle hänga i under flera år och förhindra rosten.

Ska överväga att köpa en kartong från bauhaus och laborera lite.
-bra att veta att man får byta om det förekommer rostiga exemplar.
 
Vad var det för olja stenhuggaren hade att rekomendera, skulle kunna tänka mig att beställa lite sånt om han rekomenderade det.
Man kan ju göra lite test innan man oljar in väggen.
Men paraffinoljan kanske klarar av värmen lika bra som stenhuggaroljan.
Ska lägga en inoljad sten vid agget och se.
Yrrol skrev:
Sett många bilder på bauhaus skiffern, alla har så fina svarta men väl i butik ser den ledsam ut.
Det var kul att se din jämförelsebild.

Jag var hos en stenhuggare också förklarade detta om zon1 innebär rostrisk. Han visade deras specialolja och menade den skulle hänga i under flera år och förhindra rosten.

Ska överväga att köpa en kartong från bauhaus och laborera lite.
-bra att veta att man får byta om det förekommer rostiga exemplar.
 
Y
Nu fick jag tag på stenhuggaren.

Deras medel heter StenFix (grön) och var svår att fåtag i.
Denna butik var återförsäljare åt några enstaka andra i området.

Varför de använde denna var för att den gav en vattenavstötande funktion.
Och skulle ge en mer permanent behandling, iaf jämfört mot andra oljor.
Han pratade lite om svårheten att få de släta ytorna att se mörkare ut, men är osäker i vilket samband han menade det.

Dessvärre hade tillverkaren ändrat sitt lager eller något sådant, så leveransen av nya flaskor var försenad samt slut i butik så vi kunde inte prova vätskan på min bit från bauhaus just idag. Jag ska återvända dit under kommande vecka.

Då kommer jag blandannat fråga hurvida man kan skapa egna ruggiga hörn då jag ska klä en låda.
Frågade aldrig om priset på flaskan, var för fokuserad på vilja pröva den.

Jag frågade lite hastig om detta med risken för "rost". ifall denna vätska vore lika skyddande som han hävda i samband med att han visade svartheten på en skifferplatta. Jag var dock ofokuserad för att minnas exakt vad han sa men vill tro det var att denna gav skyddande effekt. Just tack vare att den stöter bort vatten skulle jag tro.

// Nu när jag googlade så blev jag rättad: Steinfix.
http://www.steinfix.com/se/gör-det-själv/att-behandla-natursten-på-golv/polish-5520163
Men jag vet inte om det är denna han väntar på att fåin i butiken då jag inte fått se någon flaska än.

På den sidan nämns dock: "Vi rekommenderar inte att använda polish i badrum (använd då istället STEINFIX 100+"
http://www.steinfix.com/se/gör-det-själv/att-behandla-natursten-på-golv/olja-5754117

Så jag får fråga hur han ställer sig till detta,,,,

// Jag har nu mailat och frågat tillverkaren av vätskor.
 
Redigerat:
Ok

Ska kontakta dem angående hur oljan tål värme.
 
Y
Jag fick svar från Steinfix gällande mitt fall:
Steinfix 50 är inte alltid en bra lösning i badrum där det är hög exponering för vatten, som tex i duschen. Däremot tror jag att den skall hålla om det är som du säger en box bredvid badkaret som inte har lika hög exponering

Om impregneringen i värsta fall skulle släppa är detta inget problem. Steinfix 50 är till skillnad från alla oljer reversibel, dvs du kan relativt enkelt få bort allt och lägga ny (eller välja annan impregnering).

Kan vara en bra idé att börja testa med Steinfxix 50. Börjar du med en olja kommer du inte senare kunna gå över på tex Steinfix 50 eftersom oljor i princip inte går att få bort.
 
ImageUploadedByByggahus.se1362939361.284339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har bara impregnerat min sten med det bauhaus rekommenderade till den stenen. Det har hålt och då har jag även ånga i mitt aggregat!
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Ack så tjusigt...
 
Elektrosmurf skrev:
[bild]
Jag har bara impregnerat min sten med det bauhaus rekommenderade till den stenen. Det har hålt och då har jag även ånga i mitt aggregat!
Snyggt!

ok ja har ej gjort ngt än och mina sten håller sig bra, då bastar ja 2 ggr i veckan.
Så ja lugnar mig ett tag, vad heter olja du har?
 
Vad har ni satt skiffern i? Har blivit varnad för sättfix då dessa "bara" klarar 100 grader (Kiilto), supertacksam om någon har tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.