Hej
Jag har ett äldre köksskåp där hyllplanen består av masonite som är limmad mot en furuskiva (tänk hyllplan i ett 50-60-tals kök). Jag funderar på om dessa går att olja in för att stå emot viss fukt? Alltså fukt som kan följa med den rena disken in i skåpet..
 
L
Det normala är väl att porslinet är torrt innan det ställs iskåpet
 
Tror iofs att den lilla fukt som eventuellt följer med disken in i skåpet är så liten och torkar upp så snabbt att det inte är något problem. Om du ändå känner att du vill olja in masoniten så skulle jag välja en paraffinolja som är både lukt och smakfri. Kör Biltemas variant själv i uteköket och den fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
BirgitS
Du kan inte tänka dig att lägga in hyllpapper som man gjorde förr i tiden när sådana hyllor användes?
Hyllpapper är vaxat eller något liknande för att klara av lite fukt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Köp någon billig färg och måla hela skåpet inuti. Det gjorde jag i mina gamla lägenhet. Det suger mycket färg därav den billiga färgen. Det blev ljust och fint och det slutade lukta gammalt äcklig masonit i skåpen:ok:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan inte tänka dig att lägga in hyllpapper som man gjorde förr i tiden när sådana hyllor användes?
Hyllpapper är vaxat eller något liknande för att klara av lite fukt.

Prövade hyllpapper från Clas i sjön, men det är inte tillräckligt robust.
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Köp någon billig färg och måla hela skåpet inuti. Det gjorde jag i mina gamla lägenhet. Det suger mycket färg därav den billiga färgen. Det blev ljust och fint och det slutade lukta gammalt äcklig masonit i skåpen:ok:

Detta skulle kunna vara en lösning, har sökt runt lite och det verkar råda delade meningar kring att måla på masonite... var det snickerifärg du använde?
 
S Snabelhund skrev:
Detta skulle kunna vara en lösning, har sökt runt lite och det verkar råda delade meningar kring att måla på masonite... var det snickerifärg du använde?
Ja precis. Köpte någon billig på typ Jula. Kanske skulle jag grundat med nån grundfärg först så det inte sög så mycket. Men hur som helst så funkade det bra efter 3-4 strykningar. Även om ytan inte blev någon pianolack direkt. Kan tänka mig att ny masonit är svårare att måla än gammal sliten sådan.
 
BirgitS
S Snabelhund skrev:
Prövade hyllpapper från Clas i sjön, men det är inte tillräckligt robust.
Menar du att det var väldigt tunt och sladdrigt?
Finns nog tjockare hyllpapper och det finns också självhäftande plast man kan sätta på, om du nu inte vill måla (grundfärg är nog bra för att kunna dra ner på antalet strykningar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.