Bastun som tillhörde huset vi köpte byggdes väl kring 95 gissningsvis. Osäker på vad de använt för trä i de spontade träpanelerna som klär delar av väggen men märker av att det känns väldigt öhm "sprött" de gånger jag fått lov att plocka bort delar för att komma åt bakom.

När jag skummade igenom bastuprodukter sprang jag på bl.a. bastuskydd i form av bastuolja och bastuvax.

Är det nödvändigt att lägga på olja eller vax på panelerna eller är det onödigt eller försent jobb?
 
B bradgard skrev:
Bastun som tillhörde huset vi köpte byggdes väl kring 95 gissningsvis. Osäker på vad de använt för trä i de spontade träpanelerna som klär delar av väggen men märker av att det känns väldigt öhm "sprött" de gånger jag fått lov att plocka bort delar för att komma åt bakom.

När jag skummade igenom bastuprodukter sprang jag på bl.a. bastuskydd i form av bastuolja och bastuvax.

Är det nödvändigt att lägga på olja eller vax på panelerna eller är det onödigt eller försent jobb?
Det vanligaste är panel som är obehandlad. Vax används för att ge kulör åt panelen, inte för att skydda den.
 
N Nikorasu skrev:
Det vanligaste är panel som är obehandlad. Vax används för att ge kulör åt panelen, inte för att skydda den.
Det är då ingen mening att olja in den med andra ord? Vet ju inte hur slitet panelen i sig är, men bastun har som bastuform stått orörd i ganska lång tid och använts som hängrum av tvätt. Panelen ser lite sliten ut på sina ställen (hade ingen annan bild för tillfället) så var en tanke om olja eller ev nån färg (kanske iofs inte tål de snabba luftväxlingarna) kunde fräscha upp utseendet.
 
  • Inredning av bastu med träpaneler och bänkar som ser lite slitna ut, används som torkrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog slipat där det är illa eller bytt panel. Du vill undvika att sitta och andas ångan från olja eller färg.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Jag ser inget fel med den där bastun förutom handdukshängaren i plast?! Byt mot en i trä och du är hemma! (y);)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Panelen ser ut att vara obehandlad furu. Det är den vanligaste bastpanelen. Det har ”gulnat” som furu gör.
Det jag skulle göra är att gå lös med rotborste och grönsåpa som ett första steg.
Sedan skulle jag återfukta trät med bastuskydd som finns att köpa på k-rauta https://www.k-rauta.se/produkt/bastuskydd-tikkurila-supi-halvmatt-transparent-ep-v-09l/6408070025574
Lavarna som du sitter på oljar du bara in med parafinolja efter du rengjort dem.
Vill du ändra still på bastu så finns det pigmenterade oljor/lasyrer speciellt för bastu.
K-rauta har grejerna du behöver
 
bastuvax finns
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag ser inget fel med den där bastun förutom handdukshängaren i plast?! Byt mot en i trä och du är hemma! (y);)
Haha, ja den där har blivit kvar, inte ens tänkt på att den är i plast. Andra sidan är inte så vacker dock, hade jag kunnat hade jag haft panel runt om, men jag tror dels det är olämpligt pga brandfaran och dels är ju risken att ny panel skär sig mot den gamla...

Har ju blivit en del märken från hammare när jag tagit bort panelen och putslagat och knackat upp dörrhålet. Är ju mest runt spikarna några stycken. Men slipa, måste man ha maskin för det eller kan man gå lös med sandpapper och jävlar anamma? :)

(Är en list jag inte hunnit spika tillbaka som ligger på sidan)
 
  • Ett orenoverat hörn av en bastu med synlig betongvägg, takpanelelement och en bastuugn täckt med stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.