Hej!
Jag har gjort en tjock bänkskiva av asp som ska placeras i ett badrum. Handfat på. Nu funderar jag på vilken behandling den ska få utan att ta bort aspträets ljusa kvalitet. Vill estetiskt ha det så nära träets utseende som möjligt men bör alltså också stå emot väta. Tänkt på linolja men osäker på om träet kommer gulna?
 
Paraffinolja.
 
Om det ska stå emot väta i ett badrum så finns två vägar.

En olja som inte oxiderar och då inte ger ett skyddande "skal". T ex paraffin. Det skyddar lite lagom och kräver påfyllning regelbundet och att du inte låter vattenfläckar ligga kvar. Fördelarna är att det ser mest naturligt obehandlat ut.

Lägga på en oxiderande olja (som t ex byggahus-favoriten Osmo hårdvaxolja) som ger en skyddande hinna. Lägger man på ett par tunna lager skyddar det väldigt bra, klarar av att det ligger vatten på ytan och behöver inte bättras på förrän det börjar se slitet ut och då genom att lägga ett tunt lager till på det gamla. Mina misshandlade ekskivor i köket är fyra år nu och tål vatten lika bra som plast fortfarande. Nackdelen är att det kan se lite mer behandlat ut än helt oskyddat eller inoljat med något som inte oxiderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.