Tänkte byta olja i vinkelväxeln på min nyinköpta snöslunga, en beg Stiga 524. Men det var inte så enkelt, det är någon typ av löst fett/olja i den, instruktionsboken anger shell Darina 1 och några andra alternativ, men jag kan inte hitta någon av dom. Antagligen är det inte så väldigt noga.
Någon som vet vad man kan använda?
 
A
Jag fick tag i något Husqvarnafett. Om jag fattat det rätt ska man inte ha olja utan fett i vinkelväxeln numera enligt min handlare. På min slunga skruvar man ur en bult och trycker i fettet.
 
Att prata med några som servar Stiga är väl det bästa om nu instruktionsboken är svårtydd. Vår Toroslunga skulle ha en sae 90 ep-olja. Jag körde i en 80w-90 ep för marint bruk. Borde stämma bra. Men precis som Bra-byggare säger har jag hört att det ofta är fett i nyare slungor. Vår Toro är en 79a så hör väl inte riktigt dit...
 
Har pratat med en service verkstad och man kan tydligen ha både fett (typ som man har till vinkelväxeln på röjsågar) och en vanlig 10-30 olja, nackdelen med oljan är att om man har en äldre slunga kan packningarna blivit spröda och läcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.