Köpt hus från -61 med ekparkett orginal ekparkett. Tänkte slipa (slipat engång tidigare) och olja.

Var in på Bauhaus och Hornbach i eftermiddag för att fråga om oljning men blev inte mkt klokare.

Enligt en artikel i viivilla. (http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Golv/Vackrare-tragolv-41914)
rekommenderas.

Detta behöver du:
Skurmaskin (gör 150 varv) och polermaskin (gör 300 varv), alternativt en duomaskin (allt-i ett)
Bruna eller röda rondeller eller efter oljetillverkarens anvisningar

  • Applicera oljan så jämt som möjligt över golvet med en mopp eller pensel. Gör tunna strykningar tre till fyra gånger med 45 minuters intervall, tills golvet är mättat.
  • När du använt rekommenderad mängd olja ska golvet stå vått i en timme.
  • Bearbeta överskottsoljan med skurmaskin, 150 varv/min och blå eller brun rondell.
  • Avsluta genom att polera med en ren trasa eller skurduk under rondellen.
    Gör hela golvytan under samma dag så att du inte får fula "skarvar" i golvet.
  • Låt golvet härda 12-18 timmar eller enligt oljetillverkarens anvisningar.
  • Polera ännu en gång, nu med polermaskin, 300 varv/min, och röd rondell.
  • Polera också med en skurduk under rondellen för att golvet inte ska bli flammigt.
  • Polera ytterligare en gång efter en timme.Låt golvet vila ett par dygn innan du möblerar. Lägg inga mattor på golvet de första två veckorna.
På Hornbach hade han inte hörttalas om skurmaskiner utan rekommenderade manuell polering. På Bauhaus hyrde dom bara ut större slipmaskin och rekommenderade lammullsdyna.
Broschyr för Trestjerner golv olja, från Bauhaus, rekommenderar: Påstrykning med pensel, utjämning med roller, och därefter skurmaskin. Därefter polering med "torr golvtrasa under skurpaden" efter 12 timmar. Det står inget om hastighet.


  1. Ska man bara följa tillverkaren rekommendationer eller Viivillas beskrivning?
  2. Vilken dyna ska man ha på skurmaskinen vit eller röd?
    Dom som skötte maskinuthyrning på Bauhaus hade ingen aning.
  3. Har ni något speciellt märke av olja att rekommendera ? Bauhaus Trestjerner, Hornbach hade ett danskt fabrikat som diskuterade polering i instruktionen. Annat?
  4. Fungerar det sedan med "underhållsolja" eller måste man olja enligt ovan med jämna mellanrum? Om man ska olja om ska man slipa av ytan eller bara rengöra innan?
Tackar /Bengt
 
  • Gilla
jojojojo
  • Laddar…
Vilken del av landet?

I Stockholmsområdet - prata med KVM - http://www.kvm2.se/
De har alla förbrukningsprodukter du behöver och hyr även ut maskiner!

Erik
 
Skippa de stora bygghandlarna och sök istället upp en golvfirma med butik och egna golvläggare. De flesta av dessa hyr ut maskiner och vet dessutom hur arbetet ska göras och kan ge dig råd.
 
Maskiner kan du också hyra på t.ex. hyreshuset, ramirent eller a-rental.
De säljer även förbrukningsvaror - även om jag tror rådgivningen är bättre på utpräglade golvfirmor.
 
B
Jag Oljar mina golv själv.
Köpte en Röd Schotts Skur-rondell som jag sätter på min exenterslipmaskin. Har köpt Casco-olja som va skit, (Stark lukt) och härdade så golvet vart sludigt Alldeles klibbigt härdade aldrig riktigt ((Hur äckligt som helst) (Fick slipa ner o olja om med Timberex).
Köp Timberex
Först en Original Timberex som du mättar in olvet när det är nyslipat, Sen Timberex Satin som du sedan bättrar på med iallafall en gång om året. har Ekgolv och två hundar 1:a 50Kg 2:a 42Kg som gör revor. Efter att jag bättrar med Satin oljan så reser sig alla revor så golven ser helt nylagda ut. KÖP TIMBEREX. Vet inte vart Jag köpte en 5-liters dunk för flera år sen som jag har kvar mycke av fortfarande
d^_^bd^_^bd^_^b
 
BGB: hur stor rondell använder du? Jag har precis lagt ett oljat ekgolv från Byggmax och de rekomenderar att man oljar det ett varv direkt. Funderar på att göra det för hand men en maskin underlättar.
H/S
 
Det kostar cirka 250-300 kr att hyra en stor golvpolermaskin, det är det värt.
 
Någon som kan rekommendera bra golvfirma i göteborg som kan ge råd, sälja bra olja (timberex kanske) och hyra ut maskiner? Gärna någon som kan teak-golv.
 
  • Gilla
Bratranch
  • Laddar…
Forstätter tråden. Startade och deltog inte sedan pga resa.
Enda intresanta golvoljan på resan var på På Nya Zeeland. Där besökte vi ett hus med där golvet var behandlat med "Danish Oil " av ett fabrikar som hetet Watco. En blank hårdtorkande olja om var mkt lättarbetad och motståndskraftig. Jag har inte sett någon sådan för golvbruk i Sverige. Oljan ska tydigen också kallas tung oil.

Vi har bestämt oss att använda Timberex. Någon som kan rekommendera någon firma i Södra Stockholm/Södertälje som kan hyra ut maskiner?
 
Danish Oil, Tung oil.
I Sverige kallas det för kinesiskt träolja eller "tung tree oil".
Ska ha hög djupträngningsförmåga och används ofta på utemöbler.
 
Det blev så här!

Jag hyrde polermaskin och köpte olja på Bonacenter, Städgrossisten Västberga.
Vi använde Bona 90 olja, försökte följa instruktionerna och resultatet blev fantastiskt!
Snyggt matt yta.
Viktigast är att ingen olja hinner torka fast i droppar, dom blir blanka. Man får vara mkt noga med att lägga på tunnt, jag använde stålskackel efter rekommendation av vår golvslipare. Därefter (ca 20 min) ska det gnidas in på 160 rpm röd dyna och sedan trasa på maskinen. Jag hade nog lite för bråttom med att ta trasan. Det gick lite för tungt då olja inte torkat nog. Maskinen gick varm och jag fick ta bort överskottsolja för hand medan maskinen svalnade. Sedan efter 12 h polering med 300 rpm för att få lite(!) blankare. Se till att ha någon extra trasa. Om det blir flammigt kan man efter sista polering köra av det med trasa och lite olja.
Kanske lite dyrare än jag hade förväntat mej drygt 3000 kr för ca 35 kvadrat.
LIte jobb men vi är mycket nöjda och får återkommande uppskattande kommentarer om golvet.

Och kom för allt i värden ihåg att inte lämna trasorna så de börjar brinna.
 
Bengt_C skrev:
Det blev så här!

Jag hade nog lite för bråttom med att ta trasan. Det gick lite för tungt då olja inte torkat nog. Maskinen gick varm och jag fick ta bort överskottsolja för hand medan maskinen svalnade..
Skulle tro tvärt om, att du väntade för länge. Ju längre man väntar desto segare blir oljan och desto trögare går maskinen. Det är i alla fall min erfarenhet.

Men bra att det blev bra!
 
Bråkis skrev:
Skulle tro tvärt om, att du väntade för länge. Ju längre man väntar desto segare blir oljan och desto trögare går maskinen. Det är i alla fall min erfarenhet.

Men bra att det blev bra!
Mycket möjligt du har rätt! Jag tyckte bara att jag var snabbare än instruktionen på dunken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.