trattalask
Jag har en skänk med bland annat dörrar i ekfanér. Kan man olja dessa med vaxolja?
 
Själva faneret i sig fungerar utmärkt att olja. Problemet är snarare ytbehandlingen som sitter på idag. Är det exempelvis lack så kommer oljan inte att fästa. Lacken kan slipas ner och därefter kan faneret oljas. Problemet är att det, framförallt på "grova" träslag som ek kan vara svårt att få bort att lack och dessutom att det finns en avesvärd risk att man slipar igenom faneret....och då har man problem.

Ett enklare sätt (om det rör sig om klarlack) är att matta ytan och därefter lämna på lack, rekommenderas att testa på en mindre bit först, inte alla lacker som är kompatibla med varandra.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
trattalask
Ah, så klart beror de på vad som ligger på faneret idag. Tänkte inte på det. Det är inte slitet eller liknande så det är väl lika bra att låta det vara. Tänkte bara ägna mig åt lite möbelvård. =)

Tack för ditt svar!
 
Du har inte en bild, så kan vi se om det är oljat eller lackat!
 
trattalask
Jodå, bild kan man alltid fixa!
 
trattalask
Dörren är i fanér och benet är massiv (oljad) ek.
ekfaner.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det nu är lack så lägger sig oljan ovanpå och det är bara att torka bort. Och om det inte är lack så får det den effekt som oljan ska få. Så själv skulle jag testa på ett ställe och se om det blir som man tänkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.