Håller på att fixa med en gammal IKEA-möbel, Bengt Rudas Cikada. Jag är i full gång med att sandpappra bort det gamla gulnade skiktet men är osäker på vad jag ska olja träet med när jag är klar.

Jag funderar på kokt linolja men kommer det gulna träet mycket? Lite mörkare/gulare går an men jag vill inte ha det lika mörkt som på bilderna. Går det att få träet blankt med bara olja eller kräver det lack?

(Bild nr 2 visar stavarna slipade och oslipade)
 
  • IKEA Cikada-stol med delvis slipade trästavar mot obebhandlat trä, på ett parkettgolv bredvid en prydnadsskulptur av en gris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästavar från en IKEA Cikada-möbel, två oslipade med gulnad yta och två slipade till naturligt trä, på orientalisk matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan få det blankt med vax också. Somliga köper fantastiska möbelvaxvarianter som inte jag har råd med. Jag kör med ekonomivax (ofärgad skokräm, samma aktiva pryl men mycket billigare)
 
  • Gilla
Tphm
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Man kan få det blankt med vax också. Somliga köper fantastiska möbelvaxvarianter som inte jag har råd med. Jag kör med ekonomivax (ofärgad skokräm, samma aktiva pryl men mycket billigare)
Jag har funderat på att vaxa också, men det gör man väl efter inoljning?
Jag har en del ofärgade skokrämer hemma, dom är dock rätt så feta. Vilken använder du?
 
Jag hade lagt ett eller 2 lager osmo 3041 först, den är aningen vittonad o utvecklad för att bibehålla träets naturliga färg. Den är dock matt, vill du ha det blankt så kan du toppa med vax o polera in det. Har inte gjort just den operationen själv.
 
  • Gilla
Tphm
  • Laddar…
Vad jag har sett på YT-universitetet finns det många skolor ätt välja mellan. Flera av de "erkända kanalerna" rekommenderar de dyraste vaxoljorna (sponsrade?), andra näjer sig med enklare lösningar. Googlar man på "vaxa trä" så hittar man lite olika rekommendationer, ofta verkar dom produktfixerade....
Själv har jag fastnat för ett inlägg som hävdade att möbelvax och skokräm var i praktiken samma produkt med olika prislapp, sant eller ej, men jag testade.
För åtta år sen byggde jag ett sängbord i furu och ytbehandlade det med svart skokräm. Gned in frikostigt, lät torka et tag och sedan en rejäl polering. Det är lika svart idag som när det var nytt.
Sedan dess har jag provat att koka bivax och terpentin med lika bra resultat, men numera nöjer jag mig med enklare produkter, senast vill jag minnas att jag köpte ofärgad skokräm på Dollar Store till ett "fördelaktigt" pris. Visserligen har jag några burkar med "fuktbevarande kräm" för kängor, men dom har jag inte vågat prova ännu.
Men i praktiken så är det väl en glidande skala där bivaxet, hårda stavar, som sedan blandas ner med en eller annan oljeprodukt till önskad konsistens. Ju mer yuotube, desto mer verkar det som att allt duger!
Jag har hittills inte sett någon anledning att olja först, möjligen betsa för att byta nyans.
Jag tänker tvärtom, skulle det det gå åt skogen blir det lättare att slipa bort lite vax jämfört med att göra om en oljad yta.
Men eftersom jag inte tar ansvar för någonting utanför min verkstad så tycker jag att Du ska prova först
 
  • Gilla
Tphm
  • Laddar…
Det är minst sagt en djungel med olika produkter och tekniker. Känner mig mer förvirrad ju mer jag läser på.
Jag tror iaf inte att jag kör på ren kokt linolja. Det verkar gulna träet för mycket och ger inte glansig yta. Danish oil verkar kunna ge en fin och blank finish, någon som har erfarenhet av det?

Jag har lite bivax hemma, kanske provar att blanda ut den med nån olja och prova på en liten testbit.
Fortsättning följer... så smånigom.
 
Okej lite uppdatering. Jag körde med danskoljan, den blev lite mörkare än vad jag egentligen hade önskat och viss nyansskillnad/flammig mellan olika partier. Tror dock att det beror på åldern och slitaget på träet. Å andra sidan blev finishen precis som jag hade önskat med en mjuk skinande yta. Tyckte den var lätt att hantera också.
Lite svårt att se resultatet på bild. Nu är den klar iaf.
 
  • Renoverad trästol med ljus sittdyna, behandlad med mörk danskolja, på ett orientaliskt matt, parkettgolv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.