Jag har suttit och sökt och letat och även hittat en hel del info om hur man bör olja sina bänkskivor. På fredag är det dags, då ska jag försöka få lite olja på mina nymonterade bänkar.

Problemet är bara att det finns nästan lika många tankar som det finns bänkoljare här på forumet. Så nu frågar jag en gång för alla. Vad ska jag nu använda för olja och varför? Och vilket fabrikat? Det lutar åt parafinolja, det verkar vara det som flest är nöjda med. Men vilken ska man köpa?
 
Jag håller med om att du bör köra med parafinolja, väldigt lättarbetat och fint. Tänk på att olja MASSOR! Jag körde typ 4 ggr första dagen, 3 ggr andra dagen, 2 ggr efter en vecka, 2ggr efter två veckor. Snart är det dags igen. Mycket jobb, men det blir grymt snyggt!

Sandpappra också ordentligt innan, men fint papper, så får du en len och slät yta.
 
...och olja BÅDE ovan- och undersida för att undvika att skivan slår sig.
 
Det låter som jag är på rätt spår, men då var det frågan om fabrikat, har ni några idéer där då?
 
Glebster skrev:
...och olja BÅDE ovan- och undersida för att undvika att skivan slår sig.
Gäller detta alla tjocklekar? Slår sig även en 50 mm tjock ekskiva?
 
Ja, tjockleken har såklart en viss inverkan men principen är densamma. Dock är ofta limträskivor "för-oljade" vilken minskar risken något, men Jag hade inte chansat.
 
Kinesisk träolja "le Tonkinois" är det enda som funkar.
Oljade in mina bänkar för två år sedan och inte behövt göra om det än.
före det skulle jag vara miljövän och använde parrafinolja. Fick olja minst en gång i månaden. Ändå sög bänkskivan i sej oljan så att ytan såg obehandlad ut efter en dag.
 
Måste man verkligen olja undersidan om den sitter fastskruvad i bänkskåpen ?

.Henrik
 
Olja skivans undersida innan den monteras. Olja alla sågade ursågningar rikligt innan häll/ho monteras.

Tips: jobba in oljan med slipduk (brun duk som är som det grova på scotch-brite-svampen, finns hos byggvaruhandeln) sätt duken på slipmaskinen om du vill vara effektiv.

Jag körde med en dansk bänkskiveolja från Colorama som var seg att arbeta in med mycket hållbar.
 
tallmilan skrev:
Måste man verkligen olja undersidan om den sitter fastskruvad i bänkskåpen ?

.Henrik
Ja, tyvärr, om du vill undvika krökta skivor i framtiden. Kraften som skivan utvecklar när den böjs kan lätt dra ut skruvarna eller dra med sig skåpsstommen.
 
Jag oljade med vanlig träolja för möbler (kommer inte ihåg namnet)
Mina skivor var föroljade.

Dock kommer det INTE att bli träskivor nästa gång.

Runt diskbänken iaf- det ser ut som skit där och vi gjorde iordning allt 2003, och oljade då 3 ggr, sedan 1 gång året efter, och en gång till 2005. Sen dess har vi iof slarvat, men det hade redan börjt slitas då...

Man måste ALLTID torka bort allt vatten direkt. Och spil får absolut inte ligga kvar utan skall bort med en gång. Som barnfamilj har vi svårt att hinna med detta - och därför rekommenderar jag inte trä om ni inte vet att ni orkar med underhållet, iaf inte runt diskbänken, som ett tips till er som funderar på vad ni skall ha...

/K
 
vi kör på med träskivor nu, om ett år kanske jag har liknande erfarenhet, jag är beredd att ta risken... tycker det är SÅ snyggt med trä...
 
Då jag gärna nyttjar principen "minsta möjliga motstånd" med det mesta i livet ;) så kan jag rekommendera att lägga på oljan med bilpoleringsmaskin (!). Jag körde detta på mina 40 mm's ekskivor och dom blir otroligt mättade och nöjda. naturligtvis måste man ha en ren och fin polerduk på maskinen. Har ofta kört nån vaxbaserat olja som möbelhandel'n säljer och är extremt nöjd.

Håller till viss del med KlasKarlsson, men då om man har en nedsänkt ho tex. Annars fungerar det rätt bra om man har en "riktigt" gammeldags diskbänk vid vattnet, så det inte blir massa stänk på trät runt om.

Sen handlar det väl om allmän skötsel, om man tex nedlåter sig till att skära med kniv direkt på skivan så förtar man det estetiska rätt fort :)

yens, trä ÄR snyggt, ger värme i våra ofta ganska "kalla" kök med aluminum, rostfritt och vita blanka ytor!
 
Glebster skrev:
Ja, tyvärr, om du vill undvika krökta skivor i framtiden. Kraften som skivan utvecklar när den böjs kan lätt dra ut skruvarna eller dra med sig skåpsstommen.
Vi måste verkligen ha superbänkskivor här hemma. :rolleyes:De är från -75 och har aldrig blivit oljade på undersidan. De är inte det minsta böjda eller har slagit sig.
 
Mina skivor var föroljade och jag gissar att det gör att man minskar behovet av att olja båda sidorna. För mig var det inte aktuellt att börja olja undersidan efter att de var på plats, så jag får helt enkelt leva hårt och hoppas det funkar... Oljade en gång igår, det ser trevligt ut hittills, ska hem och se om de små skivorna är törstiga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.