Jag håller på att bygga ihop två lgh och är i processen att bestämma hur jag ska göra med väggarna... (Pust, stånk och stön ) Huset är från 1946 och byggt i tegel och blåbetong, vilket innebär att väggarna är putsade. Vävtapeter är nerslitna på vissa väggar och är kvar på andra och eftersom allehanda skåp och garderober har fått gå i graven bakom vilka outsen sitter orörd har detta har skapat olika ytor. Vad är nu bäst, smidigast, mest prisvärt för att få lika ytor på samtliga väggar? Easycover, microlit eller bredspackling? Något annat?
 
Med den blandningen och nivåskillnaden som jag förstått av ditt inlägg så fungerar inte microlit eller easycover för att få en jämn yta. Bredspackling eller reparationsgips är nog det du ska fundera på tycker jag.
 
Reparationsgips säger du.. Hur fungerar det? Är det bara skivor att spika upp på väggen? Nivåskillnaderna är inte enorma, men det är klart att en hel del ifyllnad av hål och utjämning av kanter kommer definitivt att behövas. Jobb finns iaf kan garanteras. ;)
 
Problemet med reparationsgips är att du måste borra och skruva fast dem i dina väggar, spika funkar inte i tegel och blåbetong...
 
Borde gå att limma upp gipset.
 
Reparationsgips låter fantastiskt krångligt tycker jag... :-/ Dessutom innebär det väl att man måste spackla och sätta upp en väv på skivorna sedan? Eller går det att måla direkt på? Shit, vad har jag gett mig in på?!! ;)
 
Reparationsgips (renoveringsgips) är bara en tunnare variant av gipsskiva så du hanterar det precis som om du hade satt upp vanliga gipsskivor. Finns nog hyllmeter med tips för gipsskivor här.
 
OlaF skrev:
Borde gå att limma upp gipset.
Funderar också på renoveringsgips och hoppas på att det går att limma upp. Någon som vet om det går och vad man använder för lim?

//Lisa
 
Jag limmade gipsskivor direkt på putsad trasig vägg med PL 400, vart kanon. Men så som Du beskriver dina väggar kanske det bästa vore att putsa igen?
 
snicksnack, reparationsgips is the shit, PL 400 is also the shit, se bara till att de inte är damm kvar. Ställ skivan, limma, sätt dig emot den och chilla en stund. Jag valde att sätta 4 skrivar per skiva i alla hörnen och en i mitten, spackla en bred i mitten, spackla hålen, lägg på extra, låna en polares cirkel slip. Jag gjorde hela sovrummet, de tog mig 3 timmar att sätta gipset, det tog 2 timmar att spackla, de tog en timma att slipa, sen var de bara att måla. Listerna sätter man sen fast med överblivet PL 400 lim så slipper man göra nåt med dem, samma gäller taklisterna.
 
Lisa_A skrev:
Funderar också på renoveringsgips och hoppas på att det går att limma upp. Någon som vet om det går och vad man använder för lim?
Herregud vad folk kan krångla till det, bredspackla några varv bara...
 
Ardex 828 Gipsspackel är en räddare i nöden. Prisvärt och extremt bra när man skall laga alla typer av hål/skador. Blanda lite lösare vid bredspackling eller tjockare vid hål. 12,5Kg på säck (torrpulver). Fråga vilken målare som helst.

Målarn / Lagavulin
 
Lagavulin skrev:
Ardex 828 Gipsspackel är en räddare i nöden. Prisvärt och extremt bra när man skall laga alla typer av hål/skador. Blanda lite lösare vid bredspackling eller tjockare vid hål. 12,5Kg på säck (torrpulver). Fråga vilken målare som helst.

Målarn / Lagavulin
Tack för tipset. Hur mycket billigare är det än bredspackel? Torktid? Håller lika bra som bredspackel?
 
Ardex 826 härdar inte lika fort. Kan vara skönt om man inte är van att spackla. Kan vara lite knepigare att få tag på dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.