Jag har vattenburet och vill köpa en värmepumpslösning istället för ved. Undrar ifall jag måste ha samma leverantör av utedel och innerdel eller ifall jag kan köpa olika (blir begagnade varor).

Kan jag ta en utedel från en luft/luft och koppla den med en innerdel för luft/vatten? Vad bör man tänka på?
 
När du köper som paket är det garanterat att det passar. Även om det passar många system rakt av så skiljer det sig hur innerdelen kommunicerar med utedelen. Det här är heller inget tillverkarna vill dela med sig av. Men om du vill meka lite själv på egen risk.... Generellt är även luft/vatten rejält jämfört med luft/luft

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49753.msg504539#msg504539
 
Det normala är man antingen behöver en innerdel av samma märke eller en styrbox av samma märke som utedelen för att få ihop en lösning som fungerar. Tidigare fanns det utedelar som bara krävde en enkel rumstermostat inne men vad jag känner till finns inga sådana nu längre. Luft/luft och luft/vatten är olika värmepumpar och går inte att blanda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.