Jag står i valet att välja underlagspapp till ett plåttak. Det finns ju olika kvaliteter , YAM, YAP och YEP som är uppbyggda på olika sätt. Enligt databladen så är skillnaderna mekaniska i form av olika drag- och rivhållfasthet, men min fråga är om de dessutom tätar olika mot vattengenomträngning? Detta är intressant eftersom taket är låglutande, ca 9 grader.
 
Jag kör med YAM på alla släta ytor.
YAP har jag haft där pappen skall böjas eller där det finns risk för skador av mekanisk natur. Jag tror de har samma förmåga att täta
 
Använd YAP på alla ställen där pappen "böjs", som nock, takfot, vid skorsten och ränndalar... annars YAM...
Tätar lika bra, men klistra skarvarna vid låg taklutning.
R.
 
ska man förstå det som att det är sammanfogningen av banorna som egentligen är viktigast och att de högre kvaliteterna ger slarvmån i hopfogningen (om man bortser från att de är smidigiare vid hörn)t
 
Tror inte det. Ligger det plant, blir skarvarna lika bra.
 
då blir ju enda fördelen att de är smidigare?
 
YAM är inte godkänd som underlagspapp om det inte ligger en ytpapp över.
Ska det vara pannor eller plåt ska det vara YAP med kvalite på minst 2200
 
Servicesnickarn skrev:
YAM är inte godkänd som underlagspapp om det inte ligger en ytpapp över.
Ska det vara pannor eller plåt ska det vara YAP med kvalite på minst 2200
Jupp, kan inte mer än instämma.
 
Servicesnickarn skrev:
YAM är inte godkänd som underlagspapp om det inte ligger en ytpapp över.
Ska det vara pannor eller plåt ska det vara YAP med kvalite på minst 2200
Är YAP 500 sämre än YAP 2200? Försöker hitta information om detta, men det är väldigt svårt tycker jag. En byggare har offererat att lägga om vårat tak och då använda YAP 500. Enl honom är YAP 2200 en föråldrad tung produkt som kommer försvinna.
 
Verkar inte vara några problem då YAP 500 är godkänt att ligga som underlagspapp under plåt, papp, betong eller tegel i lutningar ner till 10 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.