Hej!

Är det någon som vet om det är tillåtet att använda en tätskiktsmatta på golvet och tätskiktfolie på väggen/väggar i våtzon 1? Av olika skäl så skulle det vara att föredra i vårt badrumsbygge, men jag har svårt att hitta om detta är godkänt?
 
T
Menar du att du ska ha plastmatta på golv och kakel på väggarna?
 
T tank77 skrev:
Menar du att du ska ha plastmatta på golv och kakel på väggarna?
Nä, utan om man kan använda 2 olika typer av tätskikt i våtzon 1.

Tex:
Tarkodry tätskiktsmatta på golvet och Kiilto våtrumsfolie på väggar.
 
Det kan säkert gå bra men skiter sig något lär ingen av leverantörerna ta ansvar. Och det är väl fullt rimligt då det är ett avsteg från hur produkterna är testade och tänkta att användas.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det kan säkert gå bra men skiter sig något lär ingen av leverantörerna ta ansvar. Och det är väl fullt rimligt då det är ett avsteg från hur produkterna är testade och tänkta att användas.
Nä, det är väl sällan leverantörerna av produkterna står för något ansvar, det blir ju ett fall för försökringsbolaget. Frågan är väl egentligen huruvida försäkringsbolag kommer att se på saken vid en eventuell skada.
 
O Ovanskogs skrev:
Nä, det är väl sällan leverantörerna av produkterna står för något ansvar, det blir ju ett fall för försökringsbolaget. Frågan är väl egentligen huruvida försäkringsbolag kommer att se på saken vid en eventuell skada.
Även försäkringsbolaget lär knorra och reducera sin ersättning då det inte är en monteringsanvisning att blanda fabrikat och därmed inte fackmannamässigt.

Vad har du för skäl att blanda?
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
O Ovanskogs skrev:
Nä, det är väl sällan leverantörerna av produkterna står för något ansvar, det blir ju ett fall för försökringsbolaget. Frågan är väl egentligen huruvida försäkringsbolag kommer att se på saken vid en eventuell skada.
Försäkringsbolaget kräver att tätskiktet är typgodkönt. Det gäller alla delar. Finns det då ingen (testad, typgodkänd) anvisning för hur du på ett godkänt sätt skarvar ihop just de här produkterna, så har du inte ett typgodkänt tätskikt.

När du utför ett tätskikt på ett godkänt sätt, så skall du använda ett typgodkänt system. Det innebär att du måste följa monteringsanvisningarna "bokstavstroget". Väljer du Kiilto, så skall du följa deras anvisningar. Och det gäller ned till artikelnummer på de ingående komponenterna. Skriver de ex. att foligen skall gå ut 5cm över folien på golvet. Så är det just deras folie som gäller.

Den här detaljstyrningen är inte bara en formalitet. Det har förekommit att det lim som föreskrivs, inte härdar om man limmar något annat än just den typ av folie som är tänkt. Som ett exempel. Man riskerar även att en olämplig kombination av folie/matta och lim gör att materialet bryts ned kemiskt efter några år.

Följ tillverkarens anvisningar. Saknas anvisning för en detalj i utförandet, så välj en annan tillverkare.
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
Fast rent konkret så kommer försäkringsbolaget titta på skadan i sig. De står sällan på håll och gör en samlad bedömning på alla enskilda delar i en renovering. Är det en skada i ett golv så öppnar man upp där och undersöker vad skadan beror på. Inte öppnar de samtidigt väggen.........
Är däremot skadan exakt i skarven mellan två olika produkter och de tar reda på hur det är gjort så kommer de naturligtvis knorra.
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Även försäkringsbolaget lär knorra och reducera sin ersättning då det inte är en monteringsanvisning att blanda fabrikat och därmed inte fackmannamässigt.

Vad har du för skäl att blanda?
Jag ska applicera ett ytskikt som kallas för microcement, en 3 mm tjock yta som får ett utryck som liknar betong, enkelt förklarat. Iochmed det, så tror vi (och mattläggare) att det kommer bli svårt att inte få rundade innerhörn när mattan sätts upp, något som vi vill undvika.

Däremot så är jag helt klart benägen att hålla med flera av er, då det gäller att tex använda rätt lim till rätt produkt, blandas dessa så skulle det eventuellt kunna sluta illa.

Och varför vill jag ha matta på golvet då? Jo, för att jag tror, och anser, att en homogen svetsad matta som är 4 mm tjock, är ett bättre underlag än folie på golvytorna, där de flesta vattenskador faktiskt inträffar.

Men, jag blir nog tvungen att välja ett och samma tätskikt känns det som, efter era utlägg. Just nu lutar det åt Kiilto's system som verkar vara bra och enkelt, med få olika komponenter.
 
Personligen så tycker jag att en matta nästan är det sämsta skyddet. Inte för mattan i sig utan för att svetsarna ibland är dåligt gjorda och då spelar det ju ingen roll hur tjock och bra mattan är.
 
S Stefan1972 skrev:
Personligen så tycker jag att en matta nästan är det sämsta skyddet. Inte för mattan i sig utan för att svetsarna ibland är dåligt gjorda och då spelar det ju ingen roll hur tjock och bra mattan är.
Man skulle ju kunna hävda att ett dåligt limmat överlapp med folie också är dåligt, allt beror ju på hur noga/duktig denna om gör jobbet är.

Men absolut, du har en poäng, det kanske händer mer ofta att en svets blir dålig, än att man råkar limma för lite när man sätter folien.
 
Nej, en sprucken svetsfog läcker garanterat, En dåligt limmad överlappning läcker om man har lite otur. Om man tittar på våtrumsmattor i badrum som har 15 - 20 år på nacken, så är det nästan mer regel än undantag att en fog spruckit någonstans. Mattan krymper med åren (mjukgörarna avdunstar), det blir spänningar i svetsfogarna, är den bra, så håller den mot spänningarna, annars spricker den. Jag gissar att det handlar om huruvida mattkanten verkligen smälter ihop med svetstråden. Om mattan är för kall, så går materialen inte riktigt ihop.

Folie har troligen också åldringsfenomen, men så vitt jag vet har man inte sett åldring ännu på folie som sattes för 15 - 20 år sedan. Det fanns foliesystem redan då, men de blev "standard" för drygt 10 år sedan.
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, en sprucken svetsfog läcker garanterat, En dåligt limmad överlappning läcker om man har lite otur. Om man tittar på våtrumsmattor i badrum som har 15 - 20 år på nacken, så är det nästan mer regel än undantag att en fog spruckit någonstans. Mattan krymper med åren (mjukgörarna avdunstar), det blir spänningar i svetsfogarna, är den bra, så håller den mot spänningarna, annars spricker den. Jag gissar att det handlar om huruvida mattkanten verkligen smälter ihop med svetstråden. Om mattan är för kall, så går materialen inte riktigt ihop.

Folie har troligen också åldringsfenomen, men så vitt jag vet har man inte sett åldring ännu på folie som sattes för 15 - 20 år sedan. Det fanns foliesystem redan då, men de blev "standard" för drygt 10 år sedan.
Intressant! Det låter sannolikt att det är på just det viset!

"Många" som man pratar med menar att matta är det enda riktiga, och att de företag som bara sätter tätskiktduk/folie, gör det för att dom inte kan lägga matta.
 
I sverige har man en övertro till plastmattor och man tycker att en med tråd svetsad fog är 100% tät........vad jag vet är kemsvets inte ens tillåtet här fast det oftast är en bättre metod. Det är liksom bara någons regler som styr allt och det är ändå lite konstigt att ingen har styrt upp det än för isärkrympta mattor kan inte vara nåt ovanligt vid besiktningar. Ibland ser man det på nylagda mattor också men då har de ju varit för snåla med värme så det inte har svetsats ihop riktigt. Eller rättare sagt, de har för bråttom och går på för fort och då hinner inte mattan värmas upp tillräckligt. Men inom detta område är det ganska tyst av nån anledning.
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.