Hej, har grävt ner lite slang med kabel i trädgården som går till
1: 2 st stolpbelysning
2. 2 st vanliga uttag tänkta till motor- och kupévärmare
3. 1 st uttag tänkt till belysning vid träd och infravärme vid enstaka tillfällen.

Har dragit och klamrat fast från att det kommer in i källaren fram till centralen och tänkte nu anlita en elektriker för inkoppling i centralen. Tänkte själv anskaffa en jordfelsbrytare innan elektrikern ska hit - vad ska man tänka på vid inköp av en sådan?
 
Du kommer troligen ha svårt med att få tag på en elektriker som vill ta vid och göra inkopplingen.

Vad har du valt för kabel?
Vilken dimension?
Vilka kabellängder?
Storlek på säkringar?

Varför gör du inte det sista själv också?
För allt du hitintills ha gjort med fysiska installationen är auktorisationskrävande arbete.

Du skulle ha haft kontakt med elektriker innan du började och komma överens om vad du skulle göra och vad elektrikern skulle göra samt även komma överens om val av material.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jag kompletterar med

Vilken slang?
Hur är det avslutat?
Vilka uttag?
Hur är det draget? Dvs har du flera slangar eller har du dragit allt i serie?

Jordfelsbrytare finns det flera sorter av men endast en som är aktuell för din installation och det är en Typ A med 30 mA märkutlösningsström. Om du ska köpa själv, köp ett etablerat märke. Schneider eller Hager är de vanligaste men även andra finns. Förut sålde Bauhaus Schneider Resi9, nu tror jag de har bytt till AEG?
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Minns inte alla detaljer då det var ett tag sedan det gjordes men det är väl vanlig 50 mm slang för förläggning i mark, kabellängderna är väl cirka 25 meter fram till centralen, tror det var 3g x 1,5 (?) och det går en kabel till de 2 stolplyktorna, och sedan en separat kabel till varje uttag, 3 st. En elektriker som var här i ett annat ärende hade inga synpunkter på hur det hittills var gjort, givetvis kommer jag be den elektriker som slutför allt med inkoppling i central och installation av jordfelsbrytare kontrollera att allt är schysst.
Centralen i källaren som det ska kopplas in på är en gamling med smältproppar men det utgör väl inget problem? Huvudsäkringarna är på 20 A.
 
Hur det ser där det kommer in i källaren samt där det ska avslutas vid centralen.
Den grövre ensamma kabeln som kommer in på höger sida är från en tidigare installerad laddbox.
 
  • Elkablage och kopplingsdosor i en källare, med en grövre ensam kabel till höger från en tidigare installerad laddbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelinstallation i källare med en grövre kabel från tidigare installerad laddbox på höger sida, närbild med elcentral och virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jäklar, hoppas elektriker har pondus att säga, ”Det där gör jag om”.

Protte
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det hoppas och tror jag också om så är fallet, dömer du ut allt eller bara valda delar?
 
Vad har du valt för kabel i marken? De som är tillåtna är EKLK, EQLQ, EXLQ. En mer lämplig kabel hade varit N1XV.

Det är förståeligt att du vill borra dig igenom betongväggen i fönsternischen där väggen är tunnare, men kablarna ska inte hängas i luften. Försök klamra dem mot väggen till höger.

Vad är syftet med dosorna i taket? Räckte inte kabeln? Det ser väldigt tråkigt ut. Synd.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att det var EQLQ.
Jo, det är väl inte estetiskt fulländat med dosorna men de sitter ju i taket i ett förråd i källaren. Det är väl ändå tillåtet att skarva på det viset antar jag när kabeln inte räcker dit den ska?
Jo, ska försöka förbättra/snygga till kablarna som löper fritt i luften men är det otillåtet att ha det så?
 
Det hade väl varit snyggare med EN större box där man kopplade alltihop...🙄
 
Absolut, men tror att jag hade dessa hemma och kanske dessutom fick för mig att det var att föredra att ha en dosa/enhet rent säkerhetsmässigt.
 
A
I IFB skrev:
Har för mig att det var EQLQ.
Jo, det är väl inte estetiskt fulländat med dosorna men de sitter ju i taket i ett förråd i källaren. Det är väl ändå tillåtet att skarva på det viset antar jag när kabeln inte räcker dit den ska?
Jo, ska försöka förbättra/snygga till kablarna som löper fritt i luften men är det otillåtet att ha det så?
Ja det är tillåtet att skarva på det sättet men man hade nog kunnat undvika det med rätt längd på kablarna.

Installationskabel är gjord för fast förläggning. Den ska sitta fast mot underlaget.

Vill du göra på rätt sätt så klamrar du kablarna ihop med varandra snyggt och prydligt efter väggen med fina mjuka böjar som inte överstiger tillåtna böjradien för kabeln.

I IFB skrev:
Absolut, men tror att jag hade dessa hemma och kanske dessutom fick för mig att det var att föredra att ha en dosa/enhet rent säkerhetsmässigt.
Ja det är riktigt. Man brukar inte blanda olika grupper i samma dosa även om man rent regelmässigt får det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.