Hej!

Vi skall bygga nytt hus, och har lite funderingar på detta med golv:
I vår entrepenad ingår det ett sånt där klassiskt Tarkett 3-stav ek-golv i hela huset. Vi har dock fastnat för en lite mörkare variant som heter Tarkett 3-stav Ask Cognac

http://www.sbgolv.se/golv/tragolv_parkettgolv/tarkett_ask_3_stav_salsa_konjak

Detta golv kan vi få, med ett påslag på 260kr per kvadratmeter. Vi ligger redan på gränsen till att spräcka budget, så jag försöker hitta lite vägar att spara pengar på olika tillval och funderar då på om man kan blanda golvtyper och t.ex endast välja cognac-golvet i vardagsrum/all-rum och ta det golvet som ingår i alla sovrum?

Blir det konstigt, och är det värt dom extra pengarna att få samma golv i hela huset? Huset är ett en-planshus förövrigt med väldigt öppna ytor.

Tankar och förslag mottages med varm famn!
 
Personligen tycker jag att det ser konstigt ut med olika golv i nya hus, men jag är ju rätt färgad av att se alla nya hus med likadana golv. Men om du väljer olika golv i olika rum så tala om det tydligt för dom som bygger, annars blir det att man på ren rutin tar första paketet och börjar lägga i första bästa rum, för som sagt det är ytterst ovanligt att man lägger olika golv i nya hus idag.
 
Välj det som ingår i nuläget....det är isf bättre att byta golv i hela huset när ekonomin så tillåter...att blanda olika färger och träslag är i mina ögon en sämre lösning......
 
Ni har nog rätt, blir bäst om det är homogent och samma golv överallt.

Tack!
 
Går väl alldeles utmärkt att välja olika golv om du tycker att det passar och inte stör dig. Men det beror också på hur huset är utformat. Även i öppna planlösningar väljer man ibland olika golvtyper i köksdelen kontra allrum.
Men självklart beror det på golvens utseende och färg som det skrivs tidigare. Personligen tycker jag de trestaviga ekgolven är tråkiga så även i sovrum.
Många nya hus med enbart vita väggar och likadana golv blir ganska opersonligt, men åter igen en smaksak vad man trivs med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.