Vi ska beställa kakel och klinker till ett badrum och fick följande från säljaren där han nämnde att vissa plattor har exakta mått och att vissa inte har exakta mått och kan diffa 3mm upp och ner men att vid en beställning är plattorna inom samma bränning alltid lika stora så det ska inte vara något problem för hantverkaren även om plattan visar sig vara 60,1x60,1 istället för exempelvis 60,3x60,3.

Antar att det, precis som säljaren skriver, inte spelar någon roll i praktiken? Men eftersom han är just en säljare så vill jag vara helt säker :).

Väldigt tacksam för lite snabba råd.
 
När dom är så stora så välj plattor som är rektifierade.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
För att det är enklare eller för att det inte går att få ett bra resultat annars och indirekt att det tar hantverkaren så mycket längre tid att det inte uppväger ett lägre pris på plattan?
 
R
mexitegel mexitegel skrev:
Vi ska beställa kakel och klinker till ett badrum och fick följande från säljaren där han nämnde att vissa plattor har exakta mått och att vissa inte har exakta mått och kan diffa 3mm upp och ner men att vid en beställning är plattorna inom samma bränning alltid lika stora så det ska inte vara något problem för hantverkaren även om plattan visar sig vara 60,1x60,1 istället för exempelvis 60,3x60,3.

Antar att det, precis som säljaren skriver, inte spelar någon roll i praktiken? Men eftersom han är just en säljare så vill jag vara helt säker :).

Väldigt tacksam för lite snabba råd.
Beställ till hela badrummet direkt samma batch, ska du ha fogföljd så kommer det inte att bli snyggt om du har skillnad på plattorna…
 
  • Gilla
Djsv och 1 till
  • Laddar…
Ja, det tänkte jag definitivt göra och tillräckligt med spill och någon platta i reserv utöver det om olyckan skulle vara framme.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Så länge du inte har ritat badrummet med mm precision och anpassat plattorna efter det så spelar det ingen roll.

Bara du får hela badrummet i samma batch/caliber så är det lugnt
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Toppen, då kan vi köra på :D.
Det är inte passat till plattstorleken så utan det kommer behöva kapas. Blev lite nervös nu när vi äntligen hittat plattor som både herr och fru vill ha och med matchande inredning 👍.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
@nino och ni andra: Låg lite sömnlös över en detalj ändå...

Vi tänker oss 60x60 plattor på golv som går upp på en vägg i duschutrymmet. På resterande väggar vill vi ha 30x60 plattor, men så slog det mig att det då antagligen inte går att få en snygg fogföljd (heter det så?) då det ju blir två fogbredder för 30x60 plattan i hörnet där de möter 60x60 plattan som bara har en fog på samma höjd. Det innebär att fogen kommer att vandra iväg och linjera sämre och sämre ju högre upp man kommer på väggen - eller finns det något smart plattsättar-trick som trollar bort det problemet?

En duschhörna med svarta kakelväggar, vita kakelgolv och en handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alternativet skulle kunna vara att köra på 30x60 plattor på väggen i duschen i samma färg som på golvet men även här är det väl risk att fogföljden(?) inte blir bra då det är olika bränningar på de olika plattorna och därmed inte garanterat är exakt samma höjd på dem,
Duschhörn med svarta plattor, duschhuvud, kran och vit handdukstork, i ett gråvitt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
mexitegel mexitegel skrev:
@nino och ni andra: Låg lite sömnlös över en detalj ändå...

Vi tänker oss 60x60 plattor på golv som går upp på en vägg i duschutrymmet. På resterande väggar vill vi ha 30x60 plattor, men så slog det mig att det då antagligen inte går att få en snygg fogföljd (heter det så?) då det ju blir två fogbredder för 30x60 plattan i hörnet där de möter 60x60 plattan som bara har en fog på samma höjd. Det innebär att fogen kommer att vandra iväg och linjera sämre och sämre ju högre upp man kommer på väggen - eller finns det något smart plattsättar-trick som trollar bort det problemet?

[bild]


Alternativet skulle kunna vara att köra på 30x60 plattor på väggen i duschen i samma färg som på golvet men även här är det väl risk att fogföljden(?) inte blir bra då det är olika bränningar på de olika plattorna och därmed inte garanterat är exakt samma höjd på dem,
[bild]
Jag tycker att det snyggaste är att ha fogföljd mellan golv och vägg ifall det är samma storlek…
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej det kan mycket väl bli så.
Men har du en bra leverantör som förstår ditt problem så kan det gå att lösa.
Annars får man förskjuta tex fondväggen mot resterande vägg, då enklast med samma storlek på alla väggplattor,men då kan ju felet flyttas till golv/vägg vinkeln
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ok, då ska jag prata med säljaren och se hur man löser detta på bästa sätt.

Blir fascinerad hela tiden över hur mycket detaljkunskap som behövs för att få ett bra slutresultat.

Uttrycket ”The devil is in the details” är väldigt talande 😀

Stort tack!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ok, då ska jag prata med säljaren och se hur man löser detta på bästa sätt.

Blir fascinerad hela tiden över hur mycket detaljkunskap som behövs för att få ett bra slutresultat.

Uttrycket ”The devil is in the details” är väldigt talande 😀

Stort tack!
De beror på om du vill ha ett sterilt badrum eller ej. Köper du handgjorda plattor blir de mer liv i designen.
 
Har pratat med säljaren och vi kom fram till att eftersom det är tre sorters kakel/klinker inblandat så blir det i praktiken omöjligt att få en bra fogföljd och därför mest lämpligt att skippa det. 30x60 plattorna på vägg hade vi ändå tänkt sätta i förband för att få lite mer liv på väggen och då spelar det mindre roll i praktiken.

Säljaren och plattsättaren har dessutom bra kommunikation sinsemellan så det verkar finnas bra förutsättningar att detta blir bra.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.