(Tvekar ang trådens placering, men Inredning känns mest rätt då frågan inte är golvteknisk utan mer utseendemässigt intressant tycker jag..)

Hej!
I vårt hus fanns vid köpet ett flertal olika golv i olika skick.
I hallen finns ett mycket mörkt brunt laminat, i vardagsrummet ett halvljust parkettgolv (som är i bra skick), i tre olika sovrum finns tre olika laminat, och i köket finns ett fjärde..

Nu står vi inför en förändring i hallen, som sammanbinder alla de övriga utrymmena.
Hur skall man hantera det här med olika golv i närliggande utrymmen. Det finns trösklar vid alla övergångar till andra rum, men ändå känns det "rörigt".

Precis innanför entrén skall det bli klinker.
Färg inte klar. Men i övriga hallen måste det till något annat.. Vad?

 
Välj ett golv som binder samman de utrymmen som annars också är in direkt anslutning till varandra. För mig känns naturligast att välja samma golv som i vardagsrummet (parkett). Om ni har tänkt att så småningom byta ut alla golv förbered för en sammanhängande lösning redan nu även om det under en period förblir rörigt.
 
Lillbjorn skrev:
Välj ett golv som binder samman de utrymmen som annars också är in direkt anslutning till varandra. För mig känns naturligast att välja samma golv som i vardagsrummet (parkett). Om ni har tänkt att så småningom byta ut alla golv förbered för en sammanhängande lösning redan nu även om det under en period förblir rörigt.
Tack för svaret!
Att hitta parkett som liknar den, 35 år gamla befintliga varianten som finns i vardagsrummet lär väl dock bli svårt. Jag är dessutom tveksam till parkett i ett sådant utrymme som en hall, med det slitage som trots allt finns där..

Visst skulle det vara en (om än kostsam och arbetskrävande) idé att byta alla golv.
Samtidigt så känns det också lite galet och "enkelspårigt".

Alltså jag är kluven.. :-/
 
Varför inte lägga klinkers i hela hallen?

/Frida
 
Frille skrev:
Varför inte lägga klinkers i hela hallen?

/Frida
Därför.. :p
Nej, det alternativet har sågats redan i förutsättningarna..
Fråga mig inte om orsaken.. ;D
 
Det viktigaste enligt mig är att ha ett starkt och tåligt golv. då de lätt blir blött och mycket slitage på golvet... Sen tycker jag även att golvet i hallen bör gå i ton med klinkersen, vilkenfärg ni nu valt där??
 
Måste bara säga att vi har lagt klinkers precis innanför ytterdörren ( mörkgrå) och sedan ek parkett,just för att få det att gå ihop m resterande golv.
Vi drog in en massa sand & grejer m barnvagn och skor nu i vinter, höll på att bli tokig !
Men vi köpte en bra entre matta, (heter möjligtvis devlon ?) på hem & villa mässan den är isamma färg som klinkern så den smälter bra in.

man tar 2 steg på mattan sedan är skorna torra och man tar inte med sig smutsen in!
Rekommenderas om man nu vill lägga parkett i hallen :)
 
Vi stod inför samma problem, där golvet i vardagsrummet var en ganska ny ekparkett. Vi lade samma klinker i entré, hall och kök vilket bröt av mellan sovrummen och vardagsrummet. I sovrummen blev det en annan ekparkett.

Eftersom brytningen blev så stor mellan klinkern och de två olika parkettgolven tänker vi inte så mycket på det.

Men hade vi gjort om det så vet i sjutton om vi inte lagt samma parkett i vardagsrummet som i sovrummen. Men å andra sidan, kan det bli svårt att ta råd från en Hokabonne... ;)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.