Under min bilsemester runt om i landet så kom jag att tänka på ett gammalt irritationsmoment, att man skyltar och vägmarkerar 2+1 olika i olika delar av landet.

Bäst i klassen är Västerbotten där man tydligt visar vart två filer börjar och hur lång sträckan är. Dessutom varnar man för att filen försvinner med avstånd till detta. När sedan filen försvinner så finns det lite marginal för misstag efteråt också då det finns utrymme efter sista skylten.

I västra Götalandsregionen så talar man inte alltid om när det blir två filer.

I Gävleborg så tar verkligen två filer slut direkt när skylten kommer.

Sedan finns det massor av olika kombinationer på olika ställen i landet.

Är det för mycket begärt att det skall vara likadant skyltat i hela landet? Man ser ibland att bilister blir väldigt stressade just när de bytt TV-region. Men det är inte konsistent inom regionerna heller...

Detta är dessutom inte de enda skillnaderna, korsningar på 2+1-vägar är väldigt olika designade i olika delar av landet. Även hastighetsgränserna varierar ju. Det är inte högst hastighet där vägen är bäst heller.

Men vägarna börjar verkligen bli mycket bättre. Två motorvägsprojekt passerade jag, Köping-Västerås och runt Mariestad. Bägge dessa kommer verkligen att göra stor skillnad! Men rent allmänt så känns det inte längre som att man åker till Norrbotten från Bohuslän med livet som insats. Mellan Skellefteå och Umeå är dock E4 bitvis riktigt dålig. Även väg 44 har sina dåliga sträckor fortfarande.

Men nu var det den inkonsistenta skyltningen på 2+1 som jag stör mig på.

Är jag ensam om detta?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är jag ensam om detta?
Ja😉
Själv slår jag på adaptiva farthållare och "hjälpstyrning", sedan är det bara att åka.
Är mera bekymrad över att det skyltas för mycket med onödiga skyltar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ja😉
Själv slår jag på adaptiva farthållare och "hjälpstyrning", sedan är det bara att åka.
Är mera bekymrad över att det skyltas för mycket med onödiga skyltar.
Jag har också kört på adaptiv farthållare, men man vill ju ha vettiga omkörningar innan man tuggar på i 30 bakom en A-traktor.
 
Är nog att jag idag i princip bara kör på kända vägar, så därför inte tänker så mycket på skyltning.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Är jag ensam om detta?
Ha ha, nä, jag har reagerat på exakt samma sak.
Om man är van att köra en viss sträcka så blir man rätt förvirrad när man kommer någon annanstans och det inte är skyltat på samma sätt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, nä, jag har reagerat på exakt samma sak.
Om man är van att köra en viss sträcka så blir man rätt förvirrad när man kommer någon annanstans och det inte är skyltat på samma sätt.
Och när man kör genom landet och en skyltning gäller en timme, en annan nästa timme och en tredje skyltning därefter...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om du hade sett TV's skyltning vid nybyggnaden av E22 i Blekinge skulle du inte bli förvånad alls. Det är makalöst otydligt och dåligt.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
På tal om onödig skyltning
En landsväg med en hastighetsskylt som visar 100 km/h och en vägskyl med riktning mot E65 samt en karta som visar korsningen mellan E65 och Klostervägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är 100 här, det kommer en anslutande byväg från höger (och då måste man ju skylta efter den)
Vägmärke längs E65 visar att hastighetsbegränsningen ändras till 70 km/h om 250 meter; bild tagen från Google Street View med kartläggning nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men kanske 300 meter senare blir det 70.

Skyltar på en landsväg visar att hastigheten snart ändras till 70 km/h medan den nuvarande hastighetsgränsen är 100 km/h. Google Maps-vy över E65 från Borringeklosters närhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så då varnar man att det blir 70 om en stund, och sedan säger man att det är 70.
Om man flyttat 70 märket till 100 märket så sparar man tre skyltar och ingen märker någon skillnad.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På tal om onödig skyltning
Det är precis detta jag reagerat på, men det följer säkert något regelverk och behöver inte ha någon logisk funktion i trafiken. Men där man kör ofta bryr man sig inte om skyltarna därför reagerar man inte över dessa tokigheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
ullet
pacman42 pacman42 skrev:
Men nu var det den inkonsistenta skyltningen på 2+1 som jag stör mig på.

Är jag ensam om detta?
Jag håller med helt och hållet, som boende i Västerbotten är jag van vid den standarden och upplever det mycket svårare att planera körning när skyltningen är sämre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
vart två filer börjar och hur lång sträckan är.
Ja en skylt med längdangivelse kunde de verkligen kosta på sig överallt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Jag håller med helt och hållet, som boende i Västerbotten är jag van vid den standarden och upplever det mycket svårare att planera körning när skyltningen är sämre.
Precis. Om man ser att jag har 3km på sig, då kan man planera på ett helt annat sätt och till och med släppa förbi de som verkar ha mer bråttom. Jag upplever att trafiken flyter bättre på 2+1-vägarna i Västerbotten än i exempelvis Gävleborg. Det blir många fler höghastighetsomkörningar i Gävleborg, då det är svårare att planera körningen.
 
Kan det vara så att det förändrats över tid, de "nya" senaste 10 åren med 2+1 vi kör på har längdskyltar både för två och enfiliga delarna här i länet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett större irritationsmoment på 2+1 väg är de som ligger i 70 på 1 vägen och sedan gasar upp till 140 på 2 vägen så man aldrig kommer om och kan ligga i en jämn bensinsnål hastighet om 110.
 
  • Gilla
Danne824 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja en skylt med längdangivelse kunde de verkligen kosta på sig överallt.
Från E12, i Finland. Se och lär Sverige. 😀

Vägskylt på E12 i Finland som visar två pilar rakt upp och texten "1.4 km".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.