Hej,
Igår parkerade jag på Östermalm i sthlm, brukar stå i samma kvarter när jag tar bilen till city(mitt smultronställe för att parkera) Det brukar finnas lite utfarter o lastzoner man får akta sig för men allt är skyltat så det är ok.

Dock så åkte jag på böter igår, och 6 bilar till som stod mer eller mindre i rad efter varandra. Alla hade missat p-förbudsskylten i början av gatan(t-korsning) I början av gatan kan man se att man får parkera på vänster sida av den enkelriktade vägen, men på höger sida är det skyltat p-förbud. Denna skyltning gäller bara ett kvarter, nästa kvarter och framåt så är det parkering på båda sidor.

Dum fråga men det är alltså OK att ha olika regler på väster o höger sida? Sen undrar jag om man kan överklaga, eftersom det va uppenbart svårt att förstå att man inte fick stå där då så många bilar lappades. Jag tog bilder på alla bilar o böteslappar (alla hade också betalat parkeringsavgift, samt två bilar hade boendeparkeringsmärkningar) Knappast troligt man kan lyckas överklaga, men man kan ju hoppas.
 
Det är väl skyltat om vad som gäller, det har väl ingen betydelse om det är olika regler på olika ställen på gatan när det är skyltarna som talar om villkoren .
 
På enkelriktat så är mycket riktigt tillåtet att stå på både vänster och höger sida samt sidorna kan ha olika regler då dessa är ett körfält var för sig. Så tyvärr är det nog bara att vara snäll o betala fast det suger så det svider
 
Det går alldeles utmärkt att ha olika regler på respektive sida.

Det är väl skyltat om vad som gäller
Nja, egentligen är det så här:

* Det skall finnas en giltig lokal trafikföreskrift. Det kan du kolla här: https://rdt.vv.se/rdt/defaultstfs.aspx
* Den skall vara korrekt skyltad. Är den inte det så gäller den inte.

Det är alltså trafikföreskriften som är det viktiga, men en felaktig skyltning kan göra den ogiltig. Enbart en skylt har ingen betydelse alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.