Hur vanligt är det att man har olika panel på huset och garaget?

Jag ska bygga mitt garage ca 10 meter från huset. Jag har inte bestämt ännu om det blir ett Mellby garage eller Björkliden. Bägge levererar modulgarage och med stående panel som standard. Om man beställer liggande panel (som jag har på huset) så kommer dom att levereras löst. Vilket medför en merkostnad då jag ska ta in snickare för att montera garaget. Väljer jag stående panel så sitter dom redan monterade på väggsektionerna.

Därför funderar jag på att nöja mig med stående panel.

Hur vanligt är det med olika panel på garaget och huset?
Är det något man lägger märke till? Sticker det ut?
 
Anna1984 skrev:
Hur vanligt är det att man har olika panel på huset och garaget?

Jag ska bygga mitt garage ca 10 meter från huset. Jag har inte bestämt ännu om det blir ett Mellby garage eller Björkliden. Bägge levererar modulgarage och med stående panel som standard. Om man beställer liggande panel (som jag har på huset) så kommer dom att levereras löst. Vilket medför en merkostnad då jag ska ta in snickare för att montera garaget. Väljer jag stående panel så sitter dom redan monterade på väggsektionerna.

Därför funderar jag på att nöja mig med stående panel.

Hur vanligt är det med olika panel på garaget och huset?
Är det något man lägger märke till? Sticker det ut?
Jag hade nog velat ha samma, speciellt om det är nybygge.
 
Jag hade valt samma, även om det kostat mer.
Kommer se avigt ut, speciellt när det är nytt.
 
Jag skulle också ha valt samma.
Att spika panel är dock bland det roligaste som finns på ett bygge.
Det går fort och man ser resultatet direkt
 
Kanske värt att lägga lite extrajobb på det då. Håller med om att likformighet är snyggast.
 
Vi ställde oss samma fråga, skall ha liggande panel på huset. Det blev stående panel på garaget men samma typ av panel, i vårat fall dubbelfasad panel. Så det kommer ju på något vis hänga ihop.
Vi gjorde dock inte valet för att spara tid/pengar utan för att vi satt med bygglovshandlingar där det var så. Hade vi velat hade vi kunnat ändra till samma utförande men vi tror att det kan vara snyggt att det bryter lite på något vis. I vårat fall kunde garageleverantören eventuellt leverera byggsatsen med liggande panel, men vi tog inte upp det till någon ytterligare diskussion eftersom vi valde stående till slut.
 
Absolut skulle jag välja lika som huset. Själv skulle det typiskt vara en sak jag skulle störa mig på - forever. Det är för övrigt roligt att spika panel - särskilt liggande, går jättelätt.
 
Håller med föregående talare, absolut samma som på huset.
 
Korvgubbe
Ta samma om du kan.
Jag velade länge kring panelen på mitt hus och förråd. Den breda varianten skulle passa bra på huset, men se illa ut på förrådet. Den smala skulle sitta som en smäck på förrådet men se fjantig ut på huset. Det slutade med att jag blandade, bred på huset och smal på förrådet och det är jag nöjd med men då är det alltså samma panel. Att blanda stående och liggande kommer inte att se bra ut tror jag, och att spika panel är som sagt fort gjort och inte så betungande arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.