Hej! Går det att rädda dessa bärlinor och isåfall vad är bästa tillvägagångssätt?

Förutsättningar
Fritidshus från 76
10*5 meter

250 mm plintar som står på berg, cc 2.5 m. 3 plintrader med 5 plintar i varje rad. (Cc 2.5 m)
Stor nivåskillnad på plintarna, ca 95 mm mellan högsta och lägsta plinten. De är också inte helt lodräta, tror de är gjutna dåligt.

På plintarna står bärlinor i dimension 50*150 mm som är skarvats omlott. (Cc 2.5 m) Dessa bågnar ner mellan plintarna ca 3 cm

På bärlinorna ligger golvbjälklag 130*50
(Cc 60 cm) Golvet inne är inte vågrätt och är snett åt de flesta håll.

Är väldigt trångt under på vissa ställen, 50-30 cm upp till golvbjälklag. Så kommer bli väldigt trångt att komma in med en borrhammare om man ska nubba fast nya armeringsjärn och gjuta nya plintar.

Hur löser jag detta på bästa sätt?
Hur kan jag lösa plintarna? I dagsläget är det kilat under på flera ställena. Tänker bara att man ser med blotta ögat att dom inte är lodräta, är de bara göra nya plintar brevid de gamla? Hur kan man lösa de är så trångt att man inte kommer under med borrhammare?
Leka block och kila under sista biten?

Jag har läst på att man kan lyfta upp bärlinan med domkraft och byta ut till en ny. Tänker bara att jag kommer behöva lyfta upp huset ganska mycket eftersom jag behöver ha grövre bärlina än den som ligger nu. Tanken var att lägga en 90*180 limträbalk, känns de rimligt?

Sist undrar jag om golvbjälklaget? Behöver det också bytas ut eller om Golvet blir mer rakt in jag fixar bärlinora?
Står på träguiden att 145*45 klarar 4,83 m, tänker att 130*50 kanske är likvärdigt och ska vara tillräckligt?

Bifogar lite bilder där jag försöker visa nivåskillnad på plintar och hur bärlinorna bågnar ner.

Hoppas nån kan komma med lite vägledning hur jag ska tänka.

Mvh Anders
 
  • Undersida av golv med träbalkar som bågnar, synlig plint och laserlinje som visar ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bärlina under fritidshus med synligt nedböj och laserlinje som visar nivåskillnaden mellan plintarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underutrymme av hus med ojämna plintar och böjda golvbjälkar synliga, begränsat arbetsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ricebridge ricebridge skrev:
Lite bilder skulle hjälpa!
Fixade de nu, bara mobilkamera bilder dock
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja ojojoj, där har du att bita i.

Enklast är nog att riva upp golvet inifrån och sen bygga upp på nytt. Då kan du ju gjuta nya plintar och sätta raka reglar av hjärtats lust.

Jag tvivlar på att det går att rikta upp det där under det närmaste århundradet, särskilt som du säger att det lutar åt alla möjliga håll — det hade varit svårt nog om det bara lutade åt ett håll.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Om det är 4 plintar på 10 meter så är det väl cc 3.3 m?
Ja fel av mig. 5 plintar, ändrar de
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja ojojoj, där har du att bita i.

Enklast är nog att riva upp golvet inifrån och sen bygga upp på nytt. Då kan du ju gjuta nya plintar och sätta raka reglar av hjärtats lust.

Jag tvivlar på att det går att rikta upp det där under det närmaste århundradet, särskilt som du säger att det lutar åt alla möjliga håll — det hade varit svårt nog om det bara lutade åt ett håll.
Ja då är de väl enklare att klappa ner skiten och bygga upp allt igen?
 
S
Hm. Undrar om det enklaste verkligen är att riva upp hela golvet. Du har ett hus som har stått i nästan 50 år. Har du något tecken på att lutningen tilltagit över åren? Eller har det alltid varit lika ojämnt - inte helt otroligt. Om det senare, behöver du verkligen vara orolig över plintarna? Är det bara irritationsmoment att innegolvet lutar, kan du inte bara lägga nytt golv inne som du riktar upp?
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Hm. Undrar om det enklaste verkligen är att riva upp hela golvet. Du har ett hus som har stått i nästan 50 år. Har du något tecken på att lutningen tilltagit över åren? Eller har det alltid varit lika ojämnt - inte helt otroligt. Om det senare, behöver du verkligen vara orolig över plintarna? Är det bara irritationsmoment att innegolvet lutar, kan du inte bara lägga nytt golv inne som du riktar upp?
Har bara bott här i knappt 2 år så kan inte riktigt säga men de var bra lutningen på Golvet när jag flyttade in. De som också oroar mig är att ena bärlinan ligger väldigt nära kanten på plintraden. Står precis innanför plinten. Sen är jag lite orolig över att bärlinorna bågnar ner också?
 
Om nu huset står på berg så kan du ju gjuta platta ytor som staplar betongblock till lämplig höjd.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S
Anders Bylund Anders Bylund skrev:
Har bara bott här i knappt 2 år så kan inte riktigt säga men de var bra lutningen på Golvet när jag flyttade in. De som också oroar mig är att ena bärlinan ligger väldigt nära kanten på plintraden. Står precis innanför plinten. Sen är jag lite orolig över att bärlinorna bågnar ner också?
Vet inte om det är lugnande, men golvet i mitt fritidshus lutar rätt bra i en del av huset pga olika höjd på första och andra plintraden, trots att det är shimsat ordentligt med olika plankor mellan plintarna och bärlinorna. Golvlutningen har varken ökat eller minskat i alla fall på ca 8 år. Inte heller har plintarna - som lutar hit och dit - börjat luta mer eller mindre.

Tror att ett hus ofta står där det står. Även om en bärlina är lite sned på en plint, och den lutar lite, är det osannolikt att bärlinan halkar av bara sådär eller att plinten efter 50 år börjar luta mer.

Och bärlinor bågnar. Sedan låter det lite väl långt med 2,5 m för de bärlinorna, men 3 cm ter sig inte alls onormalt i mitt huvud iallafall.

Kanske börja ha mera noggrann uppföljning med markeringar här och var? Och börja fundera på att rikta innergolvet om det inte rör på sig något över loppet av ett år (du lär vilja mäta under olika årstider eftersom trähus kan röra på sig under året).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Gör inget förhastat. Huset lär inte rasa i första taget.
 
S stugfar skrev:
Vet inte om det är lugnande, men golvet i mitt fritidshus lutar rätt bra i en del av huset pga olika höjd på första och andra plintraden, trots att det är shimsat ordentligt med olika plankor mellan plintarna och bärlinorna. Golvlutningen har varken ökat eller minskat i alla fall på ca 8 år. Inte heller har plintarna - som lutar hit och dit - börjat luta mer eller mindre.

Tror att ett hus ofta står där det står. Även om en bärlina är lite sned på en plint, och den lutar lite, är det osannolikt att bärlinan halkar av bara sådär eller att plinten efter 50 år börjar luta mer.

Och bärlinor bågnar. Sedan låter det lite väl långt med 2,5 m för de bärlinorna, men 3 cm ter sig inte alls onormalt i mitt huvud iallafall.

Kanske börja ha mera noggrann uppföljning med markeringar här och var? Och börja fundera på att rikta innergolvet om det inte rör på sig något över loppet av ett år (du lär vilja mäta under olika årstider eftersom trähus kan röra på sig
Nä jag tror inte de kommer rasa imorgon men de är väl nått som behöver åtgärdas med tiden. Sen vill frugan att jag ska bygga på ena delen och ställa på en övervåning på en del av denna konstruktion vilket känns sådär....😅
 
S
Anders Bylund Anders Bylund skrev:
Nä jag tror inte de kommer rasa imorgon men de är väl nått som behöver åtgärdas med tiden. Sen vill frugan att jag ska bygga på ena delen och ställa på en övervåning på en del av denna konstruktion vilket känns sådär....😅
Jaha, ja med så omfattande planer blir det viktigt att någon räknar på om befintlig konstruktion kan bära en våning till. Av allt du listat hittills verkar det iallafall inte för mig som att du behöver oroa dig tills det blir aktuellt med en sådan ombyggnad. Känns snarare ganska normalt.

Är du väldigt intresserad av sådant kan finns det mycket att läsa på träguiden.se:
https://www.traguiden.se/konstruktion/
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Jaha, ja med så omfattande planer blir det viktigt att någon räknar på om befintlig konstruktion kan bära en våning till. Av allt du listat hittills verkar det iallafall inte för mig som att du behöver oroa dig tills det blir aktuellt med en sådan ombyggnad. Känns snarare ganska normalt.

Är du väldigt intresserad av sådant kan finns det mycket att läsa på träguiden.se:
[länk]
Ja planen var att börja nu i sommar med de men måste försöka fixa bärlinorna först.
Är det normalt att bärlinorna bågnar ner mellan plintarna 3 cm?🤔
Tacksam för svaren hittills, känns som att gjuta låga fyrkantiga plintar och sedan köra leka på dem är det bästa alternativet
 
S
3 cm är inte ovanligt men ditt potentiella problem uppstår när du belastar bärlinorna med en ny våning. På länken jag skickade hittar du mera om nedböjning. Sök också här i forumet på användaren justusandersson så hittar du mycket värdefullt och intressant.
 
S stugfar skrev:
3 cm är inte ovanligt men ditt potentiella problem uppstår när du belastar bärlinorna med en ny våning. På länken jag skickade hittar du mera om nedböjning. Sök också här i forumet på användaren justusandersson så hittar du mycket värdefullt och intressant.
Ja fanns mycket att läsa där men inte så lätt för gemene man att räkna ut vad man ska använda för dimensionering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.