Håller i godan ro på och renoverar och byter i köket. Har bestämt till 100% att underskåpen ska ha en vit slät lucka. Detta är redan delvis bytt. Men nu då till min fundering. Jag funderar på att ha IKEAs lidingö luckor på överskåpen. Grejen i det hela är då att det både blir olika luckor över/under samt olika vita nyanser. De undre luckorna blir vitare medans de övre blir mer krämvita. Kommer detta att se klokt ut? I mitt huvud har jag olika föreställningar men jag vet inte säkert. Eller ska man bryta med något annat på överskåpen? Jag vill inte ha samma luckor över som jag har under.
Idag har jag eklaminatluckor som gör köket så mörkt att man knappt vill vistas där alls. Att behålla dessa luckor på överskåpen är heller inte det något jag kan tänka mig. Taket är furu och även på väggen har jag furubröstpanel med vit struktur ovanför.
 
Nej med tanke på att jag förvarar mjöl och dyligt i dessa skåp så är inte vitrin aktuellt alls. Jag är ute efter ett ljust kök.
Vad är det som blir konstigt med olika vita nyanser? Är det att den mörkare ser konstant smutsig ut eller vad?
 
På IKEA kan man köpa en lucka och sedan lämna igen den, eftersom man inte gratis kan låna hem ett prov. Det är något jag rekommenderar, så ser du vilken nyansskillnaden blir.
Varför inte samma lucka uppe som nere?
/Ulle
 
Luckorna jag har nertill är specialbeställda från byggfirma och att ha samma luckor på överskåpen känns för dyr och det tar för lång tid. Det tog två månader att få alla delar till underskåpen. Jo jag vet att vi borde tänkt på detta tidigare men det är väl missar man lär sig av gissar jag. Vi hade först tänkt måla de befintiga luckorna vi har på överskåpen men detta visade sig inte bli snyggt alls plus att vi saknar lucka över spisen då detta skåp fick göras om helt vid byte av fläkt  :-?

Hade ingen aning om det där att man kunde köpa en lucka för att sedan lämna igen den. Kanske något att testa.
 
Jag kanske ska ta och kolla lite på andra tillverkare än ikea med så jag inte snöar in mig på min första fundering.
Någon som har erfarenhet av Kviks utbut kök? Bra dåliga?
Bra/dåligt med IKEAs kök? Andra alternativ?
 
Ett alternativ kan vara att köpa släta luckor från IKEA till överskåpen. Ta dessa luckor till en lackerare som snabbt och relativt billigt sprutmålar luckorna i samma färg som dina luckor nedtill. Du tar givetvis med dig en nederlucka som lackeraren kan kolla på så att du får exakt samma färg.
För att göra det ännu enklare kan du ringa snickaren som gjorde dina luckor och fråga vilken NCS-färg och vilken blankhets-faktor (heter det så?) luckorna har.
Vips, har du ett kök som håller ihop.

Jag var ett tag inne på att köpa IKEA:s släta applådlucka och lackera kritvita. Skulle knappt kosta något.
 
Vad är knappt kosta något för pris? Det handlar om 11st luckor som jag behöver. De nedtre luckorna är högtryckslaminerade.
 
Vad är knappt kosta något för pris? Det handlar om 11st luckor som jag behöver. De nedtre luckorna är högtryckslaminerade.
Om jag minns rätt var det 200 spänn för ett högskåp, 55 kronor per låda och 90-125 för en lucka. Det här var i Blekinge. Om du bor i en större stad är det säkert några kronor dyrare.
 
Oj det var mycket bra priser. Kanske ska kolla upp det alternativet med  :)
Tack!

Barea skrev:
Om jag minns rätt var det 200 spänn för ett högskåp, 55 kronor per låda och 90-125 för en lucka. Det här var i Blekinge. Om du bor i en större stad är det säkert några kronor dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.