Sitter och funderar på hur vi ska ha det i vårt hus vi renoverar nu när dörrbyte stundar.
Ska man köra olika låsning i ytterdörren, källaren och garaget?
Kanske är det bättre med lika låsning eller varför inte ett låssystem?

Som jag ser det så är det för och nackdelar med alla alternativet så vad tycker ni andra?
 
Jag skulle köra med lika. Jag vill nog ha nyckel till ytterdörren, källaren och garaget på min vanliga nyckelknippa och tappar jag den så måste jag ändå byta alla lås. Dock bättre att bara behöva bära omkring på en nyckel än på tre.

Möjligen en nyckel till ytterdörr och en till resten, om man exempelvis har slarviga barn.
 
Jag var smart i början och satte lika nyckling på alla mina 7 lås. Det var inte roligt när äldsta grabben sumpade en nyckel. Då blev det istället olika nycklar nästan överallt. Använder trots allt iprincip bara ytterdörren dagligen. Och nycklar kommer försvinna, om man inte bor ensam...
Ev skulle det vara ballt med ett modernt uppkopplat elektriskt låssystem. Men funkar det efter 3 år när garantier gått ut ?
 
ullberg
Har man barn kan man överväga olika nycklar, eller kanske ännu hellre elektrisk låsning (givet att försäkringsvillkoren tillåter det).

Annars skulle jag gå på lika låsning (låssystem låter overkill om man inte har typ uthyrning). Även utan barn kan man givetvis bli av med nycklar, men enda gången det hänt mig var det stöld och då var det inga som helst problem att få det på försäkringen (trots att det i slutändan var det absolut dyraste FB fick ersätta)

Själv har jag elektrisk låsning, är inte det minsta rädd över hållbarheten på min lösning, har liknande på jobbet och där har det hållit i de 5 år jag varit ansvarig, och prylarna satt där långt, långt innan. Däremot blir som sagt försäkringsvillkoren viktiga, mina tillåter mig att ha elektrisk låsning. Men kanske är det overkill om man inte (som jag) tycker det är extra kul med sån teknik, min hobby har ändå kostat mig en del...

/U
 
Om du har olika nycklar till olika dörrar så blir oftast nycklarna förvarade på fel sätt och eventuellt kan en obehörig/tjuv komma över nycklar vilket sätter den säkerheten ur funktion (dålig nyckelförvaring är väldigt vanligt, få förvarar nycklar på ett ur säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt), även irritationsmomentet med hanteringen av olika nycklar bör övervägas.
Lika låsning brukar vara den vanligaste lösningen i villor, det är vanligt att tonåringar lyckas bli av med nycklar genom slarv eller stöld och då är en lösning att använda ett flexsystem.
I ett flexsystem är nycklarna kopieringsskydda men det speciella är att dom är laddade med 3 omgångar nycklar vilket gör att nyckelserier kan spärras och bytas till en ny utan att låsen byts ut, första gången en ny flexnyckel används spärras dom gamla nycklarna bort och endast den nya nyckelserien fungerar.
Ett låssystem fyller för utom kopieringsskydd endast en funktion om du behöver olika nyckelgångar i fastigheten t.ex om garaget delas med någon annan eller någon endast ska få passera genom vissa dörrar.
 
Redigerat:
123abc skrev:
Om du har olika nycklar till olika dörrar så blir oftast nycklarna förvarade på fel sätt och eventuellt kan en obehörig/tjuv komma över nycklar vilket sätter den säkerheten ur funktion (dålig nyckelförvaring är väldigt vanligt, få förvarar nycklar på ett ur säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt), även irritationsmomentet med hanteringen av olika nycklar bör övervägas. ...klipp...
Precis som alla altandörrar med nyckellåsning, och nyckeln låts sitta kvar i låset på insidan av dörren...
 
Vi har inga barn så risken att nycklar slarvas bort är minimal.
Elektriska lås är inget jag vill ha heller så för min del så står det mellan lika låsning samt olika i huset och garaget...
 
Om det endast är samma personer som ska ha tillgång till huset och garaget så rekommenderar jag att ni väljer lika låsning.
Om någon annan ska ha tillgång till garaget så är det olika låsning till hus och garage eller ett litet låssystem som borde bli bra.
 
Varför inte ha personlig nyckel till hus och garage (en och samma nyckel) och separat garage respektive hus-nyckel för utlån.
 
JOW skrev:
Varför inte ha personlig nyckel till hus och garage (en och samma nyckel) och separat garage respektive hus-nyckel för utlån.
Det är inte helt fel...
Har funderat på det MEN sen kommer man tillbaka till hur ofta man lånar ut en nyckel.
...för min del har det inte hänt många gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.