Har rivit ur och byggt ihop 2 gamla garderober som nu är helt tomma.
Klädstänger i olika längder och höjder ska in.
Det kluriga är att någon enbart har en tunn gipsvägg att förlita sig på så jag måste nog fästa några stänger i taket och några mot vägg (vägg där det är stabilare underlag).


Frågan är vart jag hittar klädstänger som man själv kan justera längden på enkelt samt där det finns olika upphängningsanordningar (vägg och tak)?
 
Hemmakatten
Elfa är väl de mest mångsidiga. De har klädstänger i många längder (du sågar av de till önskad längd själv) och både väg- och takfästen. Det finns även klädstångsfästen man fäster under en hylla, om man vill ha en hylla längst upp i garderoben.
 
Hemmakatten skrev:
Elfa är väl de mest mångsidiga. De har klädstänger i många längder (du sågar av de till önskad längd själv) och både väg- och takfästen. Det finns även klädstångsfästen man fäster under en hylla, om man vill ha en hylla längst upp i garderoben.

Jag kollade lite på Elfa och det såg väl bra ut.
Dock så fanns inga fästen för att fästa direkt i taket åtminstone på bygghemma.se, men det kanske finns någon annanstans?

Fästa under hylla låter intressant.
Menar du ett helt vanligt hyllplan eller måste det vara en speciell ELFA-hylla isf?
 
Hej,

Elfa har en bärlist som kanske löser dina problem.
Jag tänker mig att du kan sätta upp denna bärlist mot en liggande regel som ligger i vägg/tak-anslutningen, eller att du har stående reglar som du kan fästa bärlisten i.
Finns inget av detta (vilket skulle tyckas konstigt) så kanske det går att förankra mot tak. Skenorna hängs sedan på bärlisten. Och på skenorna sätter du sedan dina konsoler som håller klädstånger och hyllor.
Mycket flexibelt!
Elfa
 
Och för att illustrera det hela så lägger jag in denna bild.
Observera att hela väggkonstruktionen är fäst i bärlisten högst upp mot tak.
Inga andra håltagningar behövs.

favourites_200119_001_large.jpg
 
snyggt men DYRT!
bygg själv istället å spara många tusenlappar!
klädstång fixar man hos en metallfirma som har aluminumrör.
så har jag byggt mitt, 40mm alurör 220cm långt.. perfa.

mvh
snickar estwing
 
Hejduk..tig skrev:
Hej,

Elfa har en bärlist som kanske löser dina problem.
Jag tänker mig att du kan sätta upp denna bärlist mot en liggande regel som ligger i vägg/tak-anslutningen, eller att du har stående reglar som du kan fästa bärlisten i.
Finns inget av detta (vilket skulle tyckas konstigt) så kanske det går att förankra mot tak. Skenorna hängs sedan på bärlisten. Och på skenorna sätter du sedan dina konsoler som håller klädstånger och hyllor.
Mycket flexibelt!
Elfa
Hej!

Tack för ett bra och välformulerat förslag d^_^b
Dock så är det 2st mindre garderober med en vägg emellan varpå din lösning känns för avancerad.

Jag är mer ute efter en smidig flexibel lösning med enkla klädstänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.