Finns det betongplattor (30×30 eller 25×50 cm) som är extra hårda/hållbara dvs tål tung last och därmed passar bättre under bärlinan tull altan?
 
Hmm, hur tung altan har du egentligen? Jag körde på slumpmässiga stenar vi hade fått och jag har svårt att tänka mig att de kommer gå sönder.
 
Pass på frågan om det finns sådana men jag har aldrig upplevt att behovet finns.

Aldrig sett att betongplattan ska vara den svaga länken.Snarare så att svikt och nedböjning av bärlinan man oroar sig över mest när det blir tungt. Då lägger man bara betongplattorna med lite tätare mellanrum. Då sprids också vikten över flera betongplattor så oron att betongplattan inte håller skulle jag säga är obefogad. Att använda flera (vanliga) plattor fördelar också ut lasten mer jämnt på underliggande mark. Enstaka höga punktlaster ökar risken för sättningar.

Kort och gott: använd flera plattor för att fördela lasten istället.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns de som man kan kan köra bil på och de som inte tål det. Brukar mest vara en fråga om hur tjocka de är.
 
Mikael_L
Mikael_L
S Stuff skrev:
Aldrig sett att betongplattan ska vara den svaga länken.Snarare så att svikt och nedböjning av bärlinan man oroar sig över mest när det blir tungt.
Så är det nog.
Betongplattan klarar ofta punktlaster på flera ton, och vad den faktiskt klarar beror nog mer på hur bra underlag det är under plattan, stabilt och välpackat så går det knappt att spräcka en platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.