Ska lägga klickgolv på övervåningen och har funderat över olika träslag, valnöt, ek och lönn. Tapeterna är i grått, ljusgult och vitt, blir det snyggt med olika golv eller ska man lägga samma för att få en helhet?

Vad tycker ni?
Intresserad över hur ni har gjort..
 
Redigerat:
Jag har alltid kört på samma golv på ett våningsplan, i möjligaste mån. Det som ser illa ut är om det är två golv som är nästan samma. IMHO skall man hålla antalet olika träslag nere i ett rum/våning, max 2.
 
Likadant golv överallt är min devis, eller åtminstone hålla sig till ett per våning. Undantaget kan vara om man har t.ex. klinker i kök eller hall då förstås...
Är våningen ljus eller mörk?
Kontrastera med golvets färg, ljus våning=mörkt golv och tvärtom.

Kolla på ask också om ni vill ha ljust golv, det är hårt och slitstark. Valnöt har en ganska distinkt färg så ta hem en bit och kolla så det fungerar i alla rum mot tapeter först.

Hårdvaxolja på ek är en suverän kombination, slitstarkt och bra, men igen, beror ju förstås på färgen ni väljer...
 
Jag har gjort felet att ha olika golv innan jag hittat min stil. Det blev inte bra...
 
I vårt hus är det olika golv i alla rum. Genomgående billigt laminat-träimitation. Ser för jävligt ut. När det är dags att byta dem ska jag byta till riktiga trägolv och det ska vara samma över allt.
 
Jag har kört 2 olika typer av golv på ena våningen. Ek parkett sedan en liten del valnöt, laminat. Gick bra ihop. Har ljust på väggarna och det är mycket ljus insläpp.

Svårt att välja golv när man tittar på enstaka brädor. Man vet inte först man lagt in det, det är min känsla.Chansa och kör.
 
Har funderat och tänkt. Det blir samma golv på hela övervåningen, troligtvis laminatgolv i saragossa ek eller valnöt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.