Hej. Har just monterat in en beg panna i kåken och börjat få lite värme på radiatorerna till hustruns stora glädje. Tänkte koppla bort vv beredaren och koppla tappvattnet på pannan. (detta bara tillfälligt i väntan på acctankar men de ska stå där Beredaren står) Nu sitter det redan skärringar och muttrar på pannan och så har jag en T koppling på kallvattnet som är pluggad så det skulle vara perfekt att koppla in där. Jag har dock märkt att det finns lite olika gängor och system på skärringskopplingar, kan jag på något sätt identifiera de som sitter där idag och få tag på liknande? Den som sitter på pannan är 22 mm och muttern har 6 små "bulor" istället för att vara helt 6kantig. Den andra är 6kantig och övermålad.
Tack för alla tips.
 
den med "bulor" heter conex, den s-6antiga är säkert från VA (vattet) dessa två
passar inte ihop om det är 22ana rör, om du knallar till butiken så bör du veta att dagens conex inte längre har bulorna men dock samma gänga o passform
 
Ok. Tack. Finns det många olika fabrikat/modeller eller är det bara de två? Jag köpte lite från Rinkaby men märkte att de inte passade ihop med Vattettkopplingar.
 
net det finns kutterlite, kiwa(tror det heter så), TA, A-koppling osv. alla har mer eller mindre olika gängor, men VA, TA och Conex är dom tre stora.

om du tycker det blir jobbit att hitta en som passar med en viss gänga så tycker jag att (om du kommer åt) ta en pollygrip och snurra o dra lite försiktigt tills den gammla klämmringen lossnar. sedan ersätta med en som passar med dina kopplingar.

om du mot förmodan skulle få problem med att få loss ringen så kan du snitta den lite med en bågfil, du behöver inte såga riktigt hela vägen bara så du får ett jack som du kan rycka morrakniven i, då brukar den spricka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.