Har klinkat golvet i badrummet med mörka klinkers och fogat dem med mörk fog "koksgrå". Problemet är attfogarna är ljusgråa på vissa ställen och svarta på andra, vilket ser konstigt ut. Fogade golvet i 3 omgångar och försökte använda samma mängd vatten vid varje tillfälle. Är det något jag kan göra för att få de ljusgråa partierna att bli svarta som den kulör vi vill ha?
 
Tyvärr är enda möjligheten att kratsa ur och foga om.

Just svarta fogbruk är ett hel-ete ibland.
Anledningen är ofta olika blandningar samt att man tvättat det för fort.
 
koksgrå, använde jag mig oxå av från LIP.

kan bara säga att jag oxå blev grymt besviken, blev mycket ljusare än jag tänkt mig. Ändå gjorde jag om det en gång så jag försökte att tvätta av det med så lite vatten som möjligt, ändå vart jag aldrig riktigt nöjd. Dock känns det som att jag fick till det bättre på väggarna än på golvet, men jag tror även att ljuset spelar in väldigt mycket. Får för mig att fogen reflekterar tillbaka ljuset på ett annat sätt än plattorna.

Använde mig även av sotsvart, men dock utan större skillnad...
 
Okej, då är det fler än jag som har misslyckats med detta. Funderar på om man kan måla fogarna med silikatfärg. Har sett att LIP har klinkerolja och klinkerrens, vilket är till för att få fogarna att hålla sig rena och behålla färgen.

Är det någon som testat detta och blir fogarna mörkare med den behandlingen?
 
Testa kinesisk träolja på fogarna.
 
Använd inte mycket vatten på svampen när du rengör efter att du dragit ut fogmassan.
Det går att få rent överflödet med bara lätt fuktad svamp.
För mycket vatten vid rengöring gör ofta mörk fog ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.