Jag tycker det är absolut snyggast med helt foderlösa fönster, men jag bygger med Trivselhus och de kan inte erbjuda den lösningen. Det närmaste jag nu kan komma är att välja deras smalaste foder. Nackdelen med fönsterfoder (förutom själva fodret i sig...) är att det måste till ett överliggande fönsterbleck (dropplist). Då denna inte direkt är något jag vill framhäva skulle jag vilja ha den svart som huset i övrigt men fortfarande ha det undre fönsterblecket silverfärgat likt övriga plåtdetaljer. På Trivselhus ställde dom sig frågande till denna lösning eftersom dom aldrig hade varit med om detta önskemål förut. - Vad säger ni? Tror ni jag lyckas "maskera" det övre fönsterblecket med denna lösning eller kommer det bara se skumt ut?
 
Hemmakatten
Tror det kommer att framhäva mer än det döljer.
Men varför inte ha svarta fönsterbleck både upptill och nedtill, det tror jag kan bli snyggt.
Att ha silverfärgade bleck nedtill gör verkligen att just de framträder och sticker ut på huset som i övrigt är i svart. Skulle definitivt föredra svart både upp- och nedtill. (Fönsterbleck är inget man vill skall sticka ut och synas.)
 
Ja det kanske inte är en bra lösning med olika färg på över- och underbleck trots allt.

Min första tanke var att det skulle vara svarta bleck (både upp- och nedtill), men min andra hälft är rädd att det då kan bli för mycket "ladugårdskänsla". Jag å andra sidan kan väl tycka att silver syns lite väl mycket mot en svart fasad och som jag skrev inledningsvis så anser jag inte direkt att fönsterbleck är en förskönande detalj...

Bifogar ett par bilder med de båda alternativen. Vi kommer ha svart fasad med vita fönster. Vilket tycker ni ser bäst ut?
 
  • silver1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • silver2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • svart1.jpg
  • svart2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står inför samma problem.
Hur blev det för dig??

Hade tänkte mig silver eftersom även vårat hus har aluzink på taket samt hängrännor och stuprör. Nu börjar jag bli sugen på att ha svart istället.

Någon som kan lägga in åsikter eller kanske tom bilder på alternativen.
 
imported_Anders_S skrev:
Står inför samma problem.
Hur blev det för dig??

Hade tänkte mig silver eftersom även vårat hus har aluzink på taket samt hängrännor och stuprör. Nu börjar jag bli sugen på att ha svart istället.

Någon som kan lägga in åsikter eller kanske tom bilder på alternativen.
Vi velade fram och tillbaka och valde till slut svarta bleck. Har dock inget att visa upp än då vi bara hunnit till stomresning och huset således bara är grundbehandlat.
 
Beställde faktiskt svarta för en timme sen! :)

På bilderna gillar jag det svarta bättre. Och helt fel kan det väl inte bli, hoppas jag....

Hade lite brådis att beställa då panelen snart dyker upp och då måste överblecken vara på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.