Hallå,
Håller på och kollar på 1000w elradiatorer som är helst oljefyllda. Som inte är så hög och helst lång på längden.
Hittade en på hornbach som är 30 hög och 170 bred för 400kr.

Det låter FÖR billigt!

Varför kan den vara så billig? Vad är skillnaden på den billiga på 400kr och en dyrare från t ex LVI för 1795kr. LVI CEB 310/2. 1000W ELEMENT MED ELEKTRONISK TERMOSTAT H=300MM
För det är ju samma effekt. Det enda jag kan tänka mig är termostaten.

Vad gör termostaten för skillnad?
Med andra ord vad är skillnad mellan ett junk element för 400kr och ett dyrare. Eller funkar det med ett 400kr element?

Sen har jag även sett på adax neo som design mässigt är snygga, dock ej oljefylld.
Något erfarenhet av den?
 
vill jag också veta. var också på hornbach idag..
 
Hej,

Vet att den här tråden är gammal, tänkte bara berätta om mina erfarenheter:

Har hittills bytt ut ett elelement från 1970-talet i vårt hus till ett adax neo, dels som en test på om det var bra och dels för att vi inte klarade av att ha +15 grader i sovrummet på vintern ;-)

Skillnaden var omedelbart stor, rummet blev direkt tillräckligt varmt. Så vi ska köpa flera sådana, utom till våtrummen.

Vi har även två oljefyllda element, LVI, tyvärr bimetalltermostat. De är tillräckligt dimensionerade men klarar inte alls av att värma rummet, värmen sprids lixom inte i rummet. Kanske skulle de funka bättre med en elektronisk termostat men jag är inte säker på att det är där problemet ligger, utan att värmen inte distribueras ut på samma sätt som för adaxelementet.

/Camilla
 
Elelement har alltid 100% verkningsgrad.

Element (oavsett hur de blir varma) kan inte annat än bli varma på utsidan, pga att varm luft är lättare än kall så cirkulerar det runt ett element.

Oljefyllda elelement fortsätter att värma även när termostaten slagit ifrån och orsakar en varierande temperatur ( och oftast högre energiförbrukning)

Bimetalltermostater (billiga) har en hysteres på 1-3 grader som orsakar en varierande temperatur ( och oftast högre energiförbrukning)

Elektroniska termostater slår till och från så ofta att temperaturen inte varierar nämvärt. Jämn temperatur sparar energi.

Camilla Lillan: ert rum som lixom inte blir varmt, endera har ni för liten effekt (elementen räcker inte till), ni tycker elementen är brännheta men det hjälper inte. Eller så lyckas inte bimetalltermostaten i kombination med oljefyllningen att hålla för er dräglig temperatur.


Min och Elmont:s rekommendation är elektroniska termostater och vanliga konvektionselement.

Protte
 
prototypen skrev:
Min och Elmont:s rekommendation är elektroniska termostater och vanliga konvektionselement.

Protte
Min också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.