Smaken är som baken: Delad
eller som röven: klöven

Jag har haft ett antal plattsättare hemma och tittat för att göra en offert.
Buden om hur saker skall göras skiljer sig åt. Och alla är hantverkare med behörighet, intyg, goda rekommendationer mm

(Jag har en tidigare offert från Bauhaus på totalantrepenad, inkl materielista att gämföra med)

Golvbrunn:
Jag har en golvbrunn från Bauhaus monterad enligt anvisningar. Till den finns förhöjningsring och manchett. Det som ingich i Bauhausens offert.

Person A: Bra att allt finns med och att anvisningarna är tydliga. Brunnen är godkänt så det är inga problem.
Person B: Vilket tätskickt är den godkänd med? Bauhaus tänkte sätta Kiilto. Ja men jag använder LIP, och om brunnen inte är godkänd med LIP så gör jag inte jobbet. Brunn och tätskikt godkänns som enhet.

Golv:
Golvspån sitter på c-c 30 reglar. Planerat att gjuta in golvvärme och armeringsnät i glasfiberförstärkt flytspackel.
Alla utom en: Bra gjort. Inga problem. Man kan tom ha c-c 60 om man gjuter med armeringsnät.
Men en: Du måste ha golvgips

Fallet:
- Viktig med bra fall hela vägen
- Runt toan skall det var plant, annars kommer hela stolen att luta

Tak:
Taket är panel. Huset är 34 år och har haft plastmatta på golv och väggar. Trä i taket. Inte spår av problem efter 34 år. Varför skall det bli problem efter att mattan bytts mot kakel ? Jag har målat taket med gammaldags linoljefärg som använts på hus utomhus i hundratals år (regn och rusk)
Alla utom en:
Helt OK att låta kaklet gå upp mot väggen utan att täta. Och sen sätt list som du tänkt.
Men en: takgips. Tätning mot vägg ...

Fönster:
Många bud
Borde ta bort foder och gipsa istället och klä med kakel
Borde byta foder mot ett som går ut så att kaklet kan gå mot fodret
Borde inte dra ut foder. Det blir inge bra med skuret kakel och mjukfog mot foder. Bättre att sätta hörnlist och gömma kanten på kaklet

Tätskickt:
Alla utom en tänkte använda standard med folie.
En med folie runt hela, de andra med folie i zon 1 och rulla i zon 2.
Men en: Jag har gjort badrum i 15 år. Folien skulle vara så bra. efter 50 badrum med folie så är jag orolig. Folien fäster dåligt, hur man än gör. Jag använder numera tunn plastmatta som svetsas istället.

+ Detaljer runt klack för genomföring av rör till element, mm mm

Vad kan man dra för slutsater ?

Det finns många sätt som är bra.
Det finns utrymme för olika lösningar.
Folk använder det de kan.

Så det är ingen ide att prata om rätt och fel utan mer om tycke och smak


PS
Badrummet har haft andra saker som är helt fel i 34 år.

Vattenrör upp genom golvet
Rör till element genom golvet
Enbart självdrag som ventilation
Tak av trä
Ingen tätning mellan vägg och tak

Osv

Och allt har fungerat perfekt (Men jag ville byta ut badkaret mot dusch, byta inredning och få kakel istället för matta + sätta in golvvärme)
 
Tak är ingen våtzon.

Sen det andra kan jag inte så mycket om, men är själv hantverkare och självklart vill man jobba med en teknik som man känner sig trygg med, men det är ju i en hantverkares intresse att ha så bred kunskap inom sitt fält som möjligt, och kunna se flera lösningar som gynnar både en själv och kunden i hänseende pris, utförande och sunt förnuft.

att dom här folken har olika uppfattning om lösning är nog nått man får räkna med.

Men intressant diskussion.

Sent from my GT-P7510 using Byggahus
 
Golvbrunnar, jag har inte hört talas om att brunnar måste vara godkända med tätskiktet. Det finns sådana begräsningar när det gäller väggnära brunnar, rännor. Det tror jag beror på att de är av plåt, och tätskiktet skall täta mot plåt, inte självklart att det fäster mot plåten, de har inga klämringar. Det där med mancshetten kan vara knäckfrågan. Manshetten ingår i tätskiktssystemet, det måste vara precis den manschett som systemet är typprovat med. Om manschetten är en del av brunnens system så blir det problem. Då skulle jag tro att du inte kan använda det med Kiilto heller.

Såvitt jag vet säljer Bauhaus Purus brunnar, de och Jafo är "byggstandard" och fungerar med LIP och troligen alla andra andra tätskikt också. OM Bauhaus har kommit fram med ett eget fabrikat så kan det ju vara läge att kontrollera att de är typgodkända i Sverige.

Golvgips på golvet är direkt fel, det står speciellt i BKR reglerna att man inte får ha golvgips. OM man följer GVK reglerna istället för BKR så är det (nog) inte utryckligen förbjudet, GVK har en lite liberalare inställning till gips. GVK följer man om man sätter plastmatta, men numera kan man tydligen även köra foliebaserat enl GVK.

Taket brukar man inte bry sig så mycket om, det ingår inte i regelverket från vare sig BKR eller GVK. Där gäller ev. istället reglerna från måleribranschen. Som i så fall föreskriver färgsystem för våtrum med glasfiberväv, specialgrundfärg, och täckfärg i samma system. De gör sig ingen vidare på annat underlag än gips. Jag är osäker på om man måste följa de reglerna i ett tak. reglerna är framtagna för att fungera med väv även på väggar i ett duschutrymme.

Fönstret låter ju mest som estetiska avväganden. Vi har vanliga foder utanpå kakel, ungefär som i vilket rum som helst. jag tror att du menar smyg, där du skriver foder. dvs ytan från fönsterkarmen ut till väggen? Smygen i våra badrum är av trä och går alltså ut till utsida kakel, sedan ett fönsterfoder som döljer skarven. Detta finns det massor av lösningar på. I vårt fall har vi fönsterbänkar i marmor, som går ända in till fönsterkarmen. Om fönstret finns i närheten av duschen så skulle jag inte välja trämaterial i smyg och foder.

Metoden med plastmatta är välkänd och godkänd (om det görs rätt). Personligen är jag lite orolig över de svetsade fogarna. Om man tittar på plastmattor som legat några år i badrum så är dte vanligt att de svetsade fogarna går upp, om det beror på dåligt utförande från början (svetsning med för låg temperatur ärt min gissning), eller brsiter i material eller metoden vet jag inte. Men OM en sådan fog går upp under kaklet så ser man det inte. Och i vissa fall går de upp efter bara några år på mattro som används som ytskikt.

Fogarna i foliesystem läggs väl med överlapp (tror jag), och i vissa fabrikat tror jag att de även förseglas med remsa. Det borde vara en mer hållbar och förlåtande skarv än svetsningen. Med överlapp så behöver det ju inte bli katastrof bara för att någon kvadratmillimeter släpper.

Om han har rätt om att det är svårt att sätta folien utan att den släpper så är det ju väldigt anmärkningsvärt. Tycker inte det stämmer med alla som sjunger foliens lov. Själv gjorde vi våra badrum strax innan folien blev obligatorisk, så vi har rollat system.
 
Redigerat:
Den som föreslår golvgips i ett badrum hade jag valt bort direkt.

Och i taket är det som sagt inga problem att låta panelen sitta.

Vilket tätskiktssystem man väljer och hur man löser estetiska saker varierar ju väldigt så där är det inget konstigt att du får olika förslag.

Angående golvbrunnen så skulle det vara intressant att veta vad det är för en?
 
jag skulle gissa på att han som ville lägga plastmatta är en mattläggare från början som har börjat sätta kakel.
Manschetten till golvbrunnen är väl det enda som möjligen är tveksamt... ska vara en från tätskiktstillverkaren

jag sätter alltid folie i hela badrummen, mest för att det inte är så mycket billigare att rolla (kanske några 100:)

i den bästa av världar är det plant just vid wcstolen och fall i övriga badrummet, men inte i verkligheten, man kan justera stolen med, stickor mynt plastbitar ja nästan vad som helst.

fönstret är en smaksak om det sitter långt från vattenstänk osv annars är det nog bäst att kakla hela smygen

taket ingår inte i branschreglerna, där står att man kan avsluta ca 10mm från tak med tätskikt, som du säger det har suttit i 34år varför skulle det bråka nu...?

ibland kan det vara bra med hantverkare som jobbat i 15-25år... men ibland så gör dom jobbet lika idag som dom gjorde när dom började...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.