talade med en försäljare av induktion, och han sa att det är stor skillnad mellan gryta och gryta. Visst att en del billigare grytor kan fungera med induktionshäll, men om man verkligen ville dra fördel av snabbheten med induktion skulle man köpa dyrare varianter som var speciellt utvecklade för just induktion...

Hur bra stämmer detta? det låter inte helt ologiskt i mina öron, visst borde tjockleken på magnetiska material spela roll. så även om en gryta fungerar skapligt på induktion så kanske en annan har dubbelt så snabb uppkoknigstid då är speciellt tillverkad för induktion?

litar inte fullt på försäljaren så vill gärna kolla med experterna i forumet innan man börjar inhandla kastruller i +600:- klassen.. =)
 
Kanske kan vara så att vissa "billiga" kastruller har mindre stål/järn i botten än andra. Det är ganska vanligt att man gör rostfria kastruller med en aluminiumsandwich i botten för att sprida värmen bättre från traditionella spisar.

De specialkastruller som säljaren nämde är nog sådana kastruller som har ingjutna järntappar i botten för att just fungera bättre med just induktion.

// WM
 
Vi har IKEAs PS365 grytor och stekpannor. De fungerar perfekt OCH är billiga ;D
 
Flitiga Lisa, du råkar inte även ha någon dyrare variant , som är speciellt avsedd för induktion, så du kan dra någon slutsats om eventuell tidsmässig förtjänst vid uppvärmning?
 
Nej, det ända jag kan jämnföra med är gjutjärnsgrytan och stekpannan och tycker inte att det är någon skillnad på dem och IKEAs stekpanna. Vad jag däremot gjorde med mina grytor och stekpannor vara att noggrant rengöra bottnarna på dem efter att under bygget av vårt hus tillfälligt i 8 månader använt dem på vanliga spis, det blev beläggning under dem... Vad jag har förstått har ust PS365 från IKEA har bättre kvalite än deras andra grytor.
 
När vi köpte induktionshällen så hade vi ingen "gammal" panna som funkade.
Så det var bara att beställa en uppsättning nya pannor. Det blev IKEA´s ps365 serie. För det priset så är de hyfsat bra.
Jag köpte till en panna från ICA som heter Prima steel som jag tycker är ännu bättre än Ikeas, detta för att icas är en aningen tyngre, tjockare botten. Det märks när man kokar mjölk, bränns inte vid på en gång.
Sen har jag köpt till en Tefals stekpanna och måste ju säga att den känns oxå bättre.
Pris? Lite dyrare än Ikeas, men inte mycket. ;)
 
Jag kan göra ett test ikväll, med två exakt lika stora grytor, en är en billig variant och en är dyrare som är köpt på DUKA...kan iaf testa att koka upp två liter vatten :)
 
Jag utförde testet igår med två grytor av en större modell och med två lite rumstempererat vatten. Kokade upp vattnet och dessa grytor tog exakt samma tid på sig att få vattnet att koka. På sekunden :)
Testet utfördes med en billigare kastrull av märket Basic och en dyrare av märket DUKA.
 
Mina Hachmann grytor är ljuvliga - fast nu har jag inte induktion ;-) köpte dme på rea en gång i tiden innan induktionen kom så starkt och tjockbottnade bra kastruller får man leta efter.....
 
Jag antar iof att våran dyrare gryta ger en jämnare värme och kanske inte bränner vid lika lätt etc, men tidsmässigt var det ingen skillnad...

Vi tycker att våra dyrare kastruller är enormt mycket bättre och roligare att laga mat i :)
 
prodigy: tackar tackar, precis vad jag var ute efter, ett test! :)

Så då vet man att billig eller dyr gryta inte spelar någon roll för uppvärmingstiden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.