Jag har fått för mig att jag ska be min pappa snickra ihop ett köksbord till vårat nya kök i nya huset. Det är ett ekkök och ekparkett på golet och ett rätt mörkt kakel, så jag tänkte att jag skulleha ett lite ljusare bord.

Först så funderar jag på träslag...Björk kanske, men hur ska man behandla bordet. Vitsåpa, vitolja eller kanske något helt annat. Hur tåliga blir de olika ytorna?
Någon som har erfarenhet?



 

Såpa: Bildar med tiden en matt, behaglig hinna på ytan som ger visst skydd (exakt hur bra vet jag inte men jag är skeptisk till att den klarar rödvin, sylt mm om det inte torkas bort omedelbart). Såpa gör inte träet mörkare.

Olja: Ger bättre skydd än såpa eftersom den tränger in i träet. Du får en mörkare yta på björken.

Jag har blivit avrådd av en möbelsäljare att använda pigmenterad olja på bord eftersom förslitningen på bordsytan gör att pigmentet kommer försvinna på de ställen där man sitter och äter. Dock borde det fungera med en ljus bets och sedan olja men det har jag inte provat.

Själv är jag på väg att köpa ett oljat björkbord. Den gulaktiga ytan blir snygg i mitt kök med terracottagolv och oljan ger ett bra skydd om den underhålls korrekt.

 
Det "farligaste" för såpade bord är fettfläckar eftersom det tränger ner i trät (och det går fort!), och därför är svårare att slipa bort. Men inga fläckar som fått torka in är enkla fläckar.

Jag skulle antagligen inte välja ett såpat bord om jag hade barn eller själv var väldigt slabbig och inte orkade torka upp fläckar på en gång. ;)
Men det är grymt snyggt, och det är faktiskt inte särskilt jobbigt att ta fram sandpappret emellanåt. Att såpa är inte jobbigare än att torka bordet.

// Koko - med vitsåpat vardagsrumsbord i björk.
 
Köper man den vitsåpan i färgaffären? Eller vart kan man få tag i den?
 
Vi fick med en påse såpflingor när vi köpte bordet, och den påsen kommer nog räcka hela bordets livslängd (man blandar med 22 delar varmt vatten har jag för mig...)! :)

Vet därför bara säkert att man kan köpa det på Norrgavel i Stockholm, men man borde sannolikt kunna köpa det hos välsorterade färghandlare också.
 
När jag handlade hårdvaxolja till golet så visade försäljaren att hon använt det på butiksdisken och på ett bord om var helnäjd med detta. Så om du råkar ha en slurk över kan du klura på det.

martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.