Hmmm, var inne hos grannen häromdagen, premiärbesök! I allra bästa grannsämja satt vi där och frotterade oss åt våra sprojlans nya, fina hus. Vi planerade för framtida gatufester och skvallrade om redan inflyttade grannar.
Så kom vi då in på trädgård, och vi uttryckte entusiastiskt vår vilja att planera tomtgräns tillsammans, allt i bästa grannsämjaanda.
- Åh vad bra, tyckte grannen, om vi kanske kan dela på tomtavdelaren.
- Javisst sa vi.
Grannen; vi tänkte nämligen ha staket runt hela tomten för det blir så lätt att hålla ordning på barnen då...

Fågelkvittret som skvalat lyckligt i bakgrunden under hela vårt samtal tystnade drastiskt fort, när vi insåg att grannens planer ligger helt utom vår horisont. Jag VÄGRAR staket! Jag vill ha häck! :surprised: ;D

Och nu sitter man här och vet inte vad man ska säga! Kan man dra sig ur sånt här med hedern i behåll utan att bli den tjuriga grannen? Och vad gör jag om grannen smäller upp ett staket trots vårt stakethat, sätter jag häcken innanför på min sida då för att liksom bli lite extra obstinat? Till saken hör att grannens tomt är ungefär en halvmeter högre än vår tomt här, så ett eventuellt staket hamnar liksom ovanför oss och en häck ser nog lite konstig ut där... Marktäckare är säkert bättre för att hålla ordning på eroderande jord, men ett staket finns absolut inte med i mina fantasier! :-/
 
det behöver ju inte vara en nackdel att få insynskydd, vindskydd och en stabil backgrund för dina planteringar mot staketet. Då kan du välja plantor med större variation ang. höjder, bladnyanser, blomningstid än en kanske litet tråkig enhetlig häck som ska klippas och sköttas om för att få den tätt och jämn. Se det som en möjlighet i stället ;).
Kan du påverka i vilken färgnyans ska staketet målas på din sida så är det ett plus. Kan väl anpassas till färgen på ditt hus. Har du en fint målat staket i backgrunden så har du chans att plantera där varierande sorter av buskar som kan stå där i sin prakt stället för en ingetsägande enhetlig häck. Tänk vilken plantvariation du kan få på en sån ställe :). Det finns plantor för skuggiga och soliga ställen, det finns såna som luktar gott, som lyser upp med röd bladverk i grön sällskap även såna som klättrar på staketet ;). Under buskarna kan man sätta vårblommmor bland mer permanenta marktäckare. Du har ju säkert fler tomtsidor att plantera häcken på så kan du få både det fantasifulla och det enhetliga runt om huset. Hoppas jag har fått dej att fundera ett tag till på dina "jag vill ha häck" planer ;)
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.