F
Bygger nytt hus med flytande golvvärme i form av 50mm spårfräst cellplast (med värmefördelningsplåtar) på betongplattan och parkettgolv direkt på cellplasten. Men hur skall jag göra i badrum/tvättstuga?

Dom alternativ jag har så här långt är :

1. Pexslang 20x2 direkt på plattan och en 50mm betong finsats på det.

2. 30mm spårfräst cellplast (S200 tror jag att det är) och sen 20mm flytspackel (eller nån annan gägga... förslag??). Är det öht ok att ha denna lösning i badrum map våtrumsregler mm och kommer det att fungera? Finns det riska att det rör sig och skadar tätskiktet i skarven mellan golv/vägg? Behöver det armeras??

Fördelen är att det blir samma snabba värmereglering som i resten av huset och ingen uppvärmning av plattan samt snabbare uttorkning.

Alternativ 3 som jag eventuellt hade tänkt använda mig av i hallen är också 30mm spårfräst cellplast med två lager limmade golvgipsskivor.

Blir tätskikt enl. branchregler och klinker på golven.

Vill ha synpunkter på dom olika alternativen och vilken av alternativ 1 och 2 som blir billigast (alt 3 är nog inte lämplig i badrum). Om nån har bättre idéer så är det välkommet.
 
F
Inga förslag eller idéer??
 
Jag håller på och renoverar badrummet och funderade som du på att lägga golvvärme i skivor i cellplast med fördelningsplåtar. Jag ser ett par fördelar med skivorna. Det känns lättare då jag skall börja klotta med spackel då slangarna är tryggt på plats och det ger en bättre arbetsmiljö, det behövs säkert för en amatör. Det kan vara bra att ha plåtarna där som värmefördelare och det känns bra att sätta den extra isoleringen, det ger kanske ger ett varmare golv. Och med plattorna blir det kanske lättare att fixa det kraftigare fallet nära brunnen då man där kan skära bort en bit, hur mycket vet jag inte riktigt, och sedan spackla detta. Sedan är väl nackdelarna att man måste ju spackla ett allmänt fall i alla fall och då blir det ju en tjockare spackelkaka, drygt 30mm längst bort. Man kan ju fixa ett grovt fall förstås också genom att sätta "kilar" på golvbjälarna, men jag tror att jag inte orkoar göra så utan funderar kanske att bara spackla på. Och då kanske man kunde sätta ett nät, fastän tillverkaren inte kräver det. Ja det är mina funderingar
 
F
Men vad tycker BKR om en inte helt stum cellplastskiva under 20mm spackel?? Är detta en riskkonstruktion, finns det risk att den 20 mm tjocka "spackelkakan" spricker.

JAg får nog ringa BKR och kolla...
 
Skriv och berätta vad du fått fram när du ringt då jag funderar på samma konstruktion och vill veta om det fungerar.

Angående kostnaden bedömer jag den är ungefär lika. Spacklet kostar ungefär lika mycket som cellplastskivorna och man måste i alla händelser ha minst ca 10-12mm spackel ovanför slangarna. I skarven mellan golv och vägg skall man sätta en skumgummilist så att spacklet inte kommer ihop med väggen, så att det inte spricker när det torkar och krymper. Sedan skall skarven mellan golv och vägg tätas efteråt. Det känns lite också som man lättare kan få till det just vid brunnen när man gjuter och man tagit ur här, det är kanske lättare att få rätt höjd på den då man inte har en fullt så tjock spackekaka som vill flyta ner i den.
 
Redigerat:
Tar du betong måste du vänta på att det ska krympa klart :(

Köpte själv snabbtorkande betong och den kostade c:a 76 kr/säck men är då "färdigblandad" och ger c:a 13 liter. Kan beläggas inom en vecka. Maxit själva som rekommenderade detta då jag ringde och skulle ha info om deras grova slipsats. 5 cm är det minsta man kan gjuta en flytande kaka med det hela.

Den finns dock normalt inte utan man får beställa hem. 40 säck /pall. Fick ta 1½ jag :D Räckte iaf till två badrum och fallet i det enda fixade jag bara til med en säck flytspackel á 200 spänn så jag TROR jag tjänade på det hela jämfört med grovslipsats.
 
Vad heter den snabbtorkande betong du köpte?
Och var köpte du den?
Jag har förgäves försökt hitta något i den mer vettiga prisklassen men misslyckats och istället fått vänta på vanlig betongs uttorkning.
 
Länk till produktbladet: http://maxit.manager.nu/pid/data_sheet/pdf/1/3478_1.pdf

Annars hittar du den under http://www.maxit.se / produkter/betong/standardbetong sen tar du produkter och scrollar ner en bit så finns den där.

Du måste garanterat beställa hem den till din ÅF. Kolla upp olika ÅF de lägger på olika mycket. Köpte min på K-Rauta, de var billigast. Betongen är ju exakt den samma, enda skillnaden är hur mycket de flår dig på.
 
Funderar också på att lägga golvvärmeslingor i spårfräst cellplast, sedan flytande trägolv.
Vad är det för plåt du använder som värmefördelning? Aluminiumplåt 0.3-0.5mm?
 
F
Har pratat med BKR. Visade sig att dom hade inget att bidra med. Deras uppfattning är att är det en metod som är beskriven av golvvärmeleverantören så är det dom som "står" för konstruktionen och också får garantera att det är en bra lösning. Så mycket nytta hade man av dom..... Okunnig och kunde inte förstå syftet med cellplast öht.

Efter att ha pratat med flera plattsättare så verkar det dock vara en vedertagen och fungerande metod. Dom tyckte då att jag skulle använda ett nät i botten och eventuellt fiberamerad flyt.

Jag beställer cellplasten och PEX-rör nästa vecka sen skall det kladdas flytspackel som satan.
 
Vad intressant!
Berätta mer om hur det går sedan, gärna med bilder :)
// Kim
 
K
fsn: Vad trodde du att du skulle "ha för nytta" av BKR när du ringde? Om man vill ha en bedömning om huruvida en konstruktion tillräckligt stabil för just ditt ändamål så kontakta en konstruktör.
 
F
ktm250 skrev:
fsn: Vad trodde du att du skulle "ha för nytta" av BKR när du ringde? Om man vill ha en bedömning om huruvida en konstruktion tillräckligt stabil för just ditt ändamål så kontakta en konstruktör.

Och vad fan skall jag då med en BKR ansluten plattsättare till? Det lär ju bli ett riktigt trevligt bevisläge ocm det blir nån form av fuktskador i golvet.

Tja... med tanke på att dom beskriver vad som är ok träbjälklag och att det är deras branchanslutna plattsättare som kommer att ge mig garanti på jobbet så hade jag en lite diffus naiv förhoppning att dom hade något att bidra med men tydligen inte. Varför ha branchregler om dom skiter i hur det ser ut under deras godkända tätskikt?
 
K
Att använda en BKR ansluten plattis är valfritt, men då vet man att de gått kursen iallafall och har grundläggande vetskap om hur ett våtrum skall byggas. Ibland så kräver försäkringbolag det, men det är ju inte förbjudet att använda en utan behörighet eller göra jobbet själv.
BKR tar inget konstruktionsansvar för ditt golv och det gör inte heller plattsättaren om du spacklar det själv.
 
F
ktm250 skrev:
Att använda en BKR ansluten plattis är valfritt, men då vet man att de gått kursen iallafall och har grundläggande vetskap om hur ett våtrum skall byggas. Ibland så kräver försäkringbolag det, men det är ju inte förbjudet att använda en utan behörighet eller göra jobbet själv.
BKR tar inget konstruktionsansvar för ditt golv och det gör inte heller plattsättaren om du spacklar det själv.


Har jag nån stans antytt att jag skulle flytspackla golvet själv??

Jag tänker lägga golvvärmen och frigoliten själv. Plattsättaren (som är BKR ansluten) skall flytspackla, sätta tätskikt och sätta klinker/kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.