Håller på att fixa sommarstugan och turen har nu kommit till det som skall bli badrum. Stommen till badrummet stått färdig mer än ett år så sitter det gips på väggarna (var inte medveten om de nya reglerna ang. gips i våtrum även om jag i teorin har till 1/7 på mig att färdigställa allt med bef. gips.).

Är just nu i valet och kvalet kring en massa saker och vill därför få "alla" alternativ på bordet innan jag sätter igång. Vill också vara säker på att jag bygger enl. lagar och standard. Har därför tonvis med frågor känns det som. Måste tyvärr även hålla hela projektet så kostnadseffektivt som möjligt...

I badrummet skall det finnas dusch, handfat samt toalett.

Golv
Eftersom det är dusch måste golvet vara VTg? Men gäller detta även om man har duschkabin? Eller kan man dela in golvet på något smart sätt i två delar med en tät del och en vattenavvisande? Finns det några alternativ till klinker eller våtrumsmatta?

Väggar
Alt 1: Måla på väggarna (VTv vid dusch, tvättställ och VAv resten). Kan gipset sitta kvar eller skall det rivas ner och ersättas med fuktokänsliga skivor (kanske bara i duschutrymme)? Hur påverkar duschkabin lösningen?
Alt 2: Kakla duschutrymme varvid gipsskivorna måste bort. Gips kvar i övrigt som målas VAv. OK lösning?

Egentligen vill jag helst hålla badrummet med så mycket trä som det bara går för att behålla känslan av sommarstuga men det har jag inte funnit något stöd för i några regler. Drömmen för mig vore någon form av duschutrumme som är avgränsat, VAv hela rummet, behandlad träpanel på väggar (bröstpanel limmad med luftspalt) och lackat trägolv. Finns det något sätt att uppnå detta utan extraordinära lösningar (typ teak på VTg)?

Kommentarer och tips emottaget ytterst tacksamt // Anders
 
Hej,

Om man ska följa reglerna så är hela rummet ett våtrum. Går inte att zonindela även om man bygger duschhörna eller sätter in en kabin så som jag har fattat det. Sen kan man ju tänka som så här. Det är ett bardum i en sommarstuga. Har det fungerat med gips och exempelvis AquaStop i en villa som byggts innan sommaren vore det väl underligt om konstruktionen inte skulle fungera i en sommarstuga med betydligt mindre belastning?

Själv bygger jag ett badrum i sommarstugan enligt konstens alla regler så som de såg ut för ett år sedan. Som längst är vi där fyra veckor i sträck plus ett antal långhelger under ett år. En varmvattenberedare på 35 liter ser till att duscharna inte blir för långvariga och jag har svårt att se att vi riskerar fuktskador med den belastningen så länge arbetet utförs rätt. Utförs arbetet fel spelar det ingen roll vilka krav materialet lever upp till.
 
Håller med. Låt gipset sitta och var noggranna med tätskiktet. I synnerhet om ni ska ha duschkabin är detta riskfritt. Se till att använda ett tätskikt som är godkänt enligt de nya kraven. Är det påbörjat, och i synnerhet om gipset är monterat före 1/7 så är det dessutom okej enligt BBV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.