Jag har köpt in mig på min sambos villa och vi har för avsikt att dela lika på alla löpande kostnader. Däremot skulle jag vilja ha ett avtal som reglerar vem som äger vad. Enklast hade ju varit om vi ägde 50/50, men ni är det 75/25.

Hur tycker ni då att avtalet ska se ut? Vid en evetuell separation kommer huset inte att säljas utan gå tillbaka till min sambo. Detta innebär ju att en evetuell vinst/förlust blir svår att uppskatta rättvist. Skulle detta ske om säg 20 år, är det ju inte lika svårt, och eventuella investeringar skulle kännas "förbrukade", men skulle det ske om säg 2 år, kan det bli lite skevt om vi byggt garage/badrum/kök etc och jag stått för halva eller mer av kostnaden och enbart står för 25% av ägandet. Å andra sidan känns det kanske snålt att "bara" betala 25% av av kostnaden för större värdeökade renoveringar/tillbyggnader (löpande reparationer delas självklart lika)
 
I vårt radhus skrev vi ett papper om att jag hade gått in med X kr och vid ev försäljning skulle jag ha tillbaka dessa kronor, resten (efter lånen var betalada) skulle vi dela lika på. Skrev också in att vid ev förlust så begärde jag inte in resten av sambon.

Sambon ägde f.ö. 10% av huset på papperet av skattetekniska skäl.

I ert fall, skulle jag råda er till att dela 50/50 på ev värdestegring så slipepr ni bråka om vem som betalar vilka renoveringar under tiden.

Och då kan ni skriva in att ni vid försäljning skall ha 25/75 av nuvarande uppskattat värde (skriv det i kronor på papperet) och ev värdefall/värdestegring delar ni lika - tex

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.