Jag skulle måla om karmar och valv i hallen ihop med färdigmålade foder. Jag tog då med mig en bit färdigmålad list till Nordsjö. Deras 0502-Y NCS-UDDA stämde bäst med listen och i butiken sa de att det brukar vara den nyansen. Sagt och gjort resultatet blev klockrent, samma nyans på karmar och foder. Eftersom den är mycket dyrare än Beckers och jag tycker Beckers är mera lättstruken så tänkte jag att jag skulle byta fabrikat när jag gav mig på köksrenoveringen.

Jag tog med min Nordsjöburk till Beckersbutiken. Efter en hel del letandes så hittade dem "samma nyans". Jag fick rådet att inte blanda fabrikat på en och samma vägg (vilket t o m Findus fiskpinnar förstår). Jag skulle måla socklar, fönster och skåpstommar.
Efter att ha målat två fönster med Beckersfärgen har de fått en mer gulnad nyans, ser inrökt ut.

Problemet är att Nordsjö och Beckers recept skiljer sig åt.

Nordsjö 0502-Y= BN 0,5 P 1 (såg när de bröt 0,5 brun och 1 svart)
BeckersS0502-Y=YO 0,75 SS 1 (YO, han pratade om bärnstensgul)

Varför kunde de inte blanda till samma som jag hade?, de hade ju receptet!
Vad står S för i början på Beckers som inte Nordsjö har?
Någon som vet vilken glans det är på färdigmålade lister och foder?

Gott Nytt År
//Steos
 
Redigerat:
Steos skrev:
Varför kunde de inte blanda till samma som jag hade?, de hade ju receptet!
Vad står S för i början på Beckers som inte Nordsjö har?
Någon som vet vilken glans det är på färdigmålade lister och foder?
"S":et i början av Beckers recept står för Second Edition, alltså andra utgåvan NCS-kulörsystem. Det gjordes om för bra längesen, varför minns jag inte.
Och iom att Nordsjös recept inte har något "S", så har de brutit efter den gamla utgåvan.
 
Faktum är att gamla (alltså utan s:et) ser mindre gul ut än den som är standard idag (med s:et innan).

Vi valde efter mycket krångel den gamla versionen 0502-y (utan S) till våra väggar och det är jag glad för ( inte så gult som det skulle blivit annars).

Det konstiga är bara då att Nordsjö bryter efter den gamla varianten för den "finns" ju inte längre. "Second edition" har visst varit standard sen 20-30år tillbaka (enl färgaffären).
 
Kika skrev:
... "Second edition" har visst varit standard sen 20-30år tillbaka (enl färgaffären).
Second Edition kom runt 1994-1995 och är alltså inte fullt så gammalt.
 
Steos skrev:
Problemet är att Nordsjö och Beckers recept skiljer sig åt.

Nordsjö 0502-Y= BN 0,5 P 1 (såg när de bröt 0,5 brun och 1 svart)
BeckersS0502-Y=YO 0,75 SS 1 (YO, han pratade om bärnstensgul)

Varför kunde de inte blanda till samma som jag hade?, de hade ju receptet!
Vad står S för i början på Beckers som inte Nordsjö har?
Någon som vet vilken glans det är på färdigmålade lister och foder?

//Steos
När man bryter i en brytmaskin använder man olika brytpastor. På Nordsjö är BN oxidgul och P svagt svart. På Beckers är YO oxidgul och SS svag svart. Om man jämför dina två recept ser man att dom inte slijer mycket men att det är 0,25imp mer oxidgul i Beckersburken därför blev Beckersburken lite gulare. Där har du en liten förklaring till varför det inte blev samma.
Dom hade säkert kunnat bryta direkt efter ditt recept, men det finns andra aspekter också som medför till kulörskiftningar mellan två märken. Det ena är att vitheten på Brytbaserna kanske inte stämmer exakt och att det är två konkurrerande märken. Man vill ju att kunden kommer tillbaka till butiken om man dom behöver mer färg.

Satsnumret på burken spelar också roll. Två likadana burkar med två olika satsnummer kan skilja lite i kulör. Så länge man köper samma produkt i samma butik, med samma brytning och att färgen är bruten i samma brytmaskin, kan man vara säker på att det blir precis samma.

Det går inte att färdigstryka med två olika märken även om det är samma kulör.

Färdigmålade lister brukar ha ett glansvärde mellan 35 och 45. Alltså halvblank.
 
På Flügger kör de jättestora satser med S 0502-Y. Den brukar ligga väldigt väl mot idealet (NCS).
Vid specialblanding (valfri NCS) brukar det stå på etiketten nära idealet man hamnade med just den blandningen. 1-5 stjärnor och då har jag förstått att 3 stjärnor är godkänt. Har ett par burkar med S1002-Y Alflex 40 varav en har 3 stjärnor och de andra 5 stjärnor.
Vid en sådan liten mängd inblandning av brytpastor som för S0502-Y och där omkring, så är det naturligt att det diffar mer per sats än för starkare färger.
 
Stjärnorna står för hur bra täckförmåga kulören har. Det står kulöravvikelse om den inte stämmer tillräckligt bra med NCS. =)
 
larsa_c skrev:
Stjärnorna står för hur bra täckförmåga kulören har. Det står kulöravvikelse om den inte stämmer tillräckligt bra med NCS. =)
Då är det frågan av varför jag vid samma tillfålle fick två burkar 1002-Y, en med 3 stjärnor och en med 5 stjärnor. Samma färg.
Det var i och för sig på sommaren och det var inte den vanliga personalen som stod i butiken i Bollebygd son gav förklaringen. Tyckte dock att det lät bra.
 
Ursäkta att jag kidnappar tråden lite!

Kollade på burkarna och det var S 1002-Y där en var "**** GOD" och de andra "***** EXTRA GOD". Båda Alflex 40 och receptet på etiketterna är detsamma.

Hmmm.... :confused:
 
Ahhhhhh!

Tack för alla svar nu blev jag lite klokare

//Steos
 
Den tidigare versionen, NCS 0502-Y är betydligt mindre gul än den nya versionen som heter NCS S0502-Y. Det är två helt olika kulörer! När det sedan gäller fabriksmålade lister, foder, fönster så är min erfarenhet att fabrikerna inte använder standardkulören! De använder en kraftigare kulör men kallar det för S0502-Y! Har märkt att om man bryter en burk med lackfärg två gånger med S0502-Y eller en gång med S0502-Y och en gång med 0502-Y blir det bra.
Det gäller alltså att testa sig fram, ta med en träbit till färghandlaren så fixar de till det.
 
Michailoff skrev:
Den tidigare versionen, NCS 0502-Y är betydligt mindre gul än den nya versionen som heter NCS S0502-Y. Det är två helt olika kulörer! När det sedan gäller fabriksmålade lister, foder, fönster så är min erfarenhet att fabrikerna inte använder standardkulören! De använder en kraftigare kulör men kallar det för S0502-Y! Har märkt att om man bryter en burk med lackfärg två gånger med S0502-Y eller en gång med S0502-Y och en gång med 0502-Y blir det bra.
Det gäller alltså att testa sig fram, ta med en träbit till färghandlaren så fixar de till det.
Det låter ändå helt tokigt, med tanke på att det inte finns tolkningsmöjlighet av färgen. Det är ju en referens.
 
Johan Gunverth skrev:
Ursäkta att jag kidnappar tråden lite!

Kollade på burkarna och det var S 1002-Y där en var "**** GOD" och de andra "***** EXTRA GOD". Båda Alflex 40 och receptet på etiketterna är detsamma.

Hmmm.... :confused:
Lät mystiskt. Va det långt mellan inköpen? Den kan vara omvärderad kanske. Aja huvudsaken är väl att den täcker? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.