En fastighet i byn har inget avlopp eller avloppsbrunn. Dom släpper ut köksvattnet direkt ut i dagvattnet som går till en bäck på andra sidan vägen som så småningom leder ut i en större å. När de ska tvätta kläder kopplar de in en trädgårdsslang och fyller maskinen som står i ett "underhuset garage", tömmer gör de genom att lägga slangen fram till dagvattenbrunnen utanför garageporten. De har bara utedass som de har en latrintunna i och den tömmer de genom att gräva ner innehållet bakom uthuset som även där har en bäck nära sig.

En gång i tiden kom kommunen och erbjöd att bygga toalett inomhus till föräldrarna men de tackade nej. På den tiden vara kommunen många om sina innevånare att de inte skulle ha det ohälsosamt. Synd att de tackade nej. Arvingen har inga pengar eller inkomster att bygga något alls.

Alla kommuner ska göra avlopps inventering och den dan de upptäcker fakta blir inte rolig.

Då får de troligen gå från huset efter att ha fått vite de ej kan betala. Å de kommer troligen ha skulder kvar om kronofogden tar huset då det inte finns tjänligt vatten, godkänt avlopp, wc, Dusch eller badkar. Och hela tomten är belamrad med skrot, skrotbilar och huset är packad från vinden och neråt och i uthuset med gamla kläder från föräldrarna och saker från släktingar och otal loppisar. Det går nog inte att sälja då tomten är liten och ej i attraktivt område.

I närheten finns en sommarstugeägare som har problem då kommunen inte godkänner deras gråvattenavlopp då ån är för nära. De använder endast stugan någongång men kommunen är stenhårda.

Har ni hört om något liknande fall som det översta och om/vad kommunen gjorde då och hur det gick för husägaren? Kan vara intressant att höra.
 
Är det din fastighet?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det din fastighet?

Nä vi har fem brunnar på rad!! Lite överdrivet på det hållet. :giggle:
 
Då får vi hoppas att ingen klagar på ditt avlopp för det kan alltid dömmas ut oavsett hur bra eller dåligt det är om kommunen är på det humöret.
 
F fribygg skrev:
Då får vi hoppas att ingen klagar på ditt avlopp för det kan alltid dömmas ut oavsett hur bra eller dåligt det är om kommunen är på det humöret.
Ja vi vet att kommunen är ute å inventerar. Så vi är beredda på att vi kanske får uppgradera. Men vi ligger inte så nära vattendragen att det är på G än.
 
Här finns folk som fått rel nya (kanske 5 år gammal) avlopp med tillstånd utdömda, det är lite av ett lotteri och jag har svårt att förstå att man skriver om sina grannars avlopp om man inte har helt torrt på fötterna själv.
 
F fribygg skrev:
Här finns folk som fått rel nya (kanske 5 år gammal) avlopp med tillstånd utdömda, det är lite av ett lotteri och jag har svårt att förstå att man skriver om sina grannars avlopp om man inte har helt torrt på fötterna själv.

Dom är inte våra grannar. I byn sa jag. Brorsan känner en som anlägger avloppsbrunnar i kommunen och som vet vad som krävs och hur långt kommunen har kommit i granskningen. Behöver vi förnya så vet jag vem jag ska vända mig till. Och ungefär vad det kostar.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Dom är inte våra grannar. I byn sa jag. Brorsan känner en som anlägger avloppsbrunnar i kommunen och som vet vad som krävs och hur långt kommunen har kommit i granskningen. Behöver vi förnya så vet jag vem jag ska vända mig till. Och ungefär vad det kostar.
Det hjälper inte, nu har du satt bollen i rörelse och när du sökt och fått tillstånd till ditt nya avlopp och låtit installera det enl alla konstens regler måste du räkna med att de du skrivit om kommer att anmäla dig som "tack" för att du skrivit om deras situation här.
 
F fribygg skrev:
Det hjälper inte, nu har du satt bollen i rörelse och när du sökt och fått tillstånd till ditt nya avlopp och låtit installera det enl alla konstens regler måste du räkna med att de du skrivit om kommer att anmäla dig som "tack" för att du skrivit om deras situation här.
Förstår att du själv är i samma situation eftersom du tar det så personligt. Men var lugn jag ska inte anmäla dig. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
jonjoh och 1 till
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Förstår att du själv är i samma situation eftersom du tar det så personligt. Men var lugn jag ska inte anmäla dig. ;)
Jag är inte i den situationen, har kommunalt
 
F fribygg skrev:
Jag är inte i den situationen, har kommunalt

Ja då är det ingen fara.
Personerna jag skriver om har förövrigt varken dator eller andra möjligheter att läsa här. Å kommunen är trög så det kommer nog inte att hända dem något på länge. Men dom är säkert inte de enda i Sverige som har det så här.

Finns gott om pensionärer och andra som vill flytta för de har inte råd att underhålla sina hus med alla bestämmelser som finns och kommer att finnas. Läste om en dam som inte får hyra lägenhet fast hon ska sälja huset. Hon har för låg pension. Inte undra på att det är brist på bostäder när folk inte kan flytta som dom vill.
 
Jag tror att det är lika mycket fara för miljön med kommunala avlopp som breddar när det regnar.
Men man slipper iaf folk som okynnesanmäler och skriver på nätet om förhållanden de sannolikt inte har med att göra.
 
F fribygg skrev:
Jag tror att det är lika mycket fara för miljön med kommunala avlopp som breddar när det regnar.
Men man slipper iaf folk som okynnesanmäler och skriver på nätet om förhållanden de sannolikt inte har med att göra.
Det är du som snackar om att anmäla inte jag.

Och nej jag har inget med dom att göra. Funderade bara högt på hur det ska gå med dom när kommunen inventerar. Kanske kan de överklaga i flera år som en del gör till olika instanser.

Men då har du alltså inga konkreta exempel som man kan ta lärdom av? Hur kommuner har agerat i andra fall. Det hade varit intressant.

Hade förövrigt en farbror som hade hela huset och logen knöfull med bra och ha + hela tomten och det var nästan omöjligt för hans syskon att sälja efter hans död. Så därför tror jag att det blir svårt för paret att bli skuldfria om fogden tar huset om vite ej kan betalas. Annars hade de bara kunnat sälja huset och flytta till lägenhet och slippa allt besvär så som du har det. Va du glad att du har ditt på det torra.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Det är du som snackar om att anmäla inte jag.

Och nej jag har inget med dom att göra. Funderade bara högt på hur det ska gå med dom när kommunen inventerar. Kanske kan de överklaga i flera år som en del gör till olika instanser.

Men då har du alltså inga konkreta exempel som man kan ta lärdom av? Hur kommuner har agerat i andra fall. Det hade varit intressant.

Hade förövrigt en farbror som hade hela huset och logen knöfull med bra och ha + hela tomten och det var nästan omöjligt för hans syskon att sälja efter hans död. Så därför tror jag att det blir svårt för paret att bli skuldfria om fogden tar huset om vite ej kan betalas. Annars hade de bara kunnat sälja huset och flytta till lägenhet och slippa allt besvär så som du har det. Va du glad att du har ditt på det torra.
Glömde att skriva att det är i byn där vi ibland lånar en sommarstuga, men kommun som kommun, det ska inventeras i hela Sverige. Här som där. Tror alla kommuner har samma riktlinjer.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Har ni hört om något liknande fall som det översta och om/vad kommunen gjorde då och hur det gick för husägaren? Kan vara intressant att höra.
Om vi lämnar allt det spekulativa skvallret om dessa ärke-WT-grannar därhän så händer följande:
1: Kommunens inspektör gör tillsynsbesök.
2: Fastighetsägaren får en viss tidsperiod på sig att åtgärda avloppet, vanligen ett antal år.
3: Om inte avloppet är åtgärdat när tidsperioden gått ut lämnar kommunen ett förbud om utsläppande av orenat avloppsvatten. Förbudet är ofta förenat med vite.
4: Om avloppet fortfarande inte är åtgärdad kommer det mera vite efter en tid.
5: Betalas inte vitet lämnas fordran till Kronofogden som kommer att driva in pengarna med tvång. I första hand genom utmätning av fastighetsägarens lön/pension/ersättning. Det är (tyvärr för nyfikna grannar som vill gå på visningen och gotta sig åt eländet) inte vanligtvis exekutiv försäljning av den skuldsattes hus som är överst på Kronofogdens agenda.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.