Hej!
Vi har en granne som inte går att resonera med pga en stroke. Ändå ganska ung.
Vi har sökt bygglov, helt planenligt men vi har förstått att hon kommer överklaga till Länsstyrelsen eftersom hon ogillar att vårt komplementbostadshus står längs hennes tomtgräns. Bygghandläggaren känner väl till henne och ska formulera bygglovet väldigt väl inför en ev överklagan.
Vi har talat snällt med henne och hon vet om att hon inte kan få rätt och att det bara fördröjer byggandet. Dessutom trist när vi varit grannar i 25 år och aldrig varit ovänner. Vi ska riva vår sommarstuga och bygga permanenthus. Hon har redan på planeringsstadiet tagit del av planerna och inte haft en endaste invändning.
Min undran är om någon här har varit med om okynnesöverklagande och hur lång tid det tog? Hört någonstans att LS kan meddela att det inte är överklagningsbart och att man handlägger sådant ganska fort???
Man måste införa någon kostnad för personer som bara överklagar för att fördröja processen!
 
  • Gilla
Keki och 3 till
  • Laddar…
Ni kan ju få startbesked ändå och börja bygga trots överklagan. Vad är det ni ska bygga nära tomtgräns och hur nära ?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi bygger 1 planshus och komplementbostadshus 40 m2 Allt enligt detaljplanen. Det bli 5x8 m längs tomtgränsen som är 26 m. Vi följer detaljplanen precis. Visste inte att man fick startbesked om och när ärendet överklagas. Kommunen här är väldigt petiga och lite ängsliga.
 
  • Gilla
Hamstrin
  • Laddar…
Ok. Så detaljplan tilllåter hus närmare än 4,5 till tomtgräns? Prata med handläggaren om startbesked.
 
J
Jag fick ett bygglov januari 2019. Helt enligt detaljplan. Grannen överklagade och ärendet är ännu inte avgjort. Har fått rätt i länsstyrelsen (maj 2018) och mark- och miljödomstolen (aug 2019). Ärendet ska nu avgöras i mark- och miljööverdomstolen. Hoppas på ett slutgiltigt avgörande under hösten. Dvs knappt två år efter att bygglovet blev godkänt.

Fick startbesked redan i mars 2019 och påbörjade schaktning och gjutning av grund i augusti 2019 då jag trodde att ärendet var avgjort. Tyvärr fick grannen resning i högsta instans (MMÖD) och jag har därför valt att avvakta i väntan på slutgiltigt beslut. Tyvärr är det detta steg i processen som har haft längst väntetid, delvis beroende på Coronaläget.
 
  • Wow
erkka och 1 till
  • Laddar…
J
Så länge du får startbesked kan du börja bygga på egen risk ja. Men om grannen får rätt måste du riva.
 
  • Gilla
JAJansson och 2 till
  • Laddar…
Ja både vi och grannen har 2 m som gräns. Hon har satt upp ett växthus drygt 1 m från tomtgränsen lite längre ner utan bygganmälan.
Trist detta.
Finns det skrivet någonstans om startbesked?
 
  • Gilla
dd88
  • Laddar…
J
  • Gilla
GHGH och 1 till
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Jag fick ett bygglov januari 2019. Helt enligt detaljplan. Grannen överklagade och ärendet är ännu inte avgjort. Har fått rätt i länsstyrelsen (maj 2018) och mark- och miljödomstolen (aug 2019). Ärendet ska nu avgöras i mark- och miljööverdomstolen. Hoppas på ett slutgiltigt avgörande under hösten. Dvs knappt två år efter att bygglovet blev godkänt.

Fick startbesked redan i mars 2019 och påbörjade schaktning och gjutning av grund i augusti 2019 då jag trodde att ärendet var avgjort. Tyvärr fick grannen resning i högsta instans (MMÖD) och jag har därför valt att avvakta i väntan på slutgiltigt beslut. Tyvärr är det detta steg i processen som har haft längst väntetid, delvis beroende på Coronaläget.
:surprised:Fy vad trist. Konstigt att man tar upp det i MÖD när det är enligt detaljplanen. Kanske därför som vår handläggare ska se till att bygglovet är mycket välmotiverat
 
Jag skulle verkligen inte börja bygga innan man är helt söker på hur det går med bygglov med mera.

Bara att ev börja riva eller justera något i det nya huset när man är färdig och nöjd :dizzy:
Eller tanken på risk med bolån med mera. Bankerna lär ju inte vilja låna ut om de vet om att det överklagas.
 
  • Gilla
LMC400 och 3 till
  • Laddar…
J
Ja, det är mycket trist och märkligt enligt oss. Grannens argument är att utsikten blir sämre. Nu tror jag att vårt fall är extremt i form av handläggningstid. Alla experter vi har pratat med är förvånade över att MMÖD tog upp fallet. Tyvärr är motiveringen till varför de har gjort det inte officiell så vi kan bara avvakta i väntan på deras dom.
 
  • Gilla
SuperTuva
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Så detaljplan tilllåter hus närmare än 4,5 till tomtgräns? Prata med handläggaren om startbesked.
inte för huvudbyggnaden. Men för komplementbyggnad max 40 m2. Friggebod gäller 4,5.
Grannen vill inte se tak från sin altan. På bilden rensar en person överhänget på 2 m som växte in på vår tomt. Höjden är kvar.
 
  • Person använder grensax för att rensa växtöverhänget nära tomten, står på stege vid trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SuperTuva skrev:
inte för huvudbyggnaden. Men för komplementbyggnad max 40 m2. Friggebod gäller 4,5.
Grannen vill inte se tak från sin altan. På bilden rensar en person överhänget på 2 m som växte in på vår tomt. Höjden är kvar.
måste tillägga att det är hennes person som rensar.
 
Är det hennes enda argument ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det hennes enda argument ?
Nej flera andra ”dumma” att vi fördärvar hennes grundvatten. Vi har båda kommunalt vatten och avlopp. Att vi fått bygglov en gång så vi behöver inte fler. Att hon har mätt med linjal så storleken på huset är 160 m2 och inte 140 m2 och en mängd bisarra uppfattningar. 1,5 A4 sidor. Hon lägger sig också i vilka träd som ska vara på vår tomt. Läser man förstår man att tanken inte är helt klar.
 
  • Haha
  • Wow
Jwc och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.