Vänliga husägare,

I vår källare står en bergvärmepump. Thermia Diplomat heter den. Vi tittar på varandra ibland. Någon större kemi har däremot inte uppstått. Jag behärskar inte språket och, av rädsla att göra fel, håller jag mig på avstånd. Servicetekniker tillkallas med jämna mellanrum men situationen är förstås inte hållbar i längden – jag måste lära mig det här, särskilt i dessa tider. Därför vänder jag mig nu till er och listar några frågor jag burit på under en längre tid. Kanske kan ni peka mig i rätt riktning. Sista frågan har inte direkt med bergvärmepumpen att göra men jag hoppas att den tillåts ändå.

1. På bergvärmepumpens frontdisplay går det att höja och sänka temperaturen, som finns angiven i stora siffror i displayens startläge. Pil ner = en grad minus. Pil upp = en grad plus. Detta var den enda aspekt av bergvärmepumpen som jag trott mig förstå men när jag nu – för experimentets skull – sänkt till 13 grader tycks husets temperatur vara oförändrad. Testet har pågått i några veckor. Teori: Skulle det kunna vara så att det saknas en givare i huset och att temperaturen endast kan ändras via värmekurvan? Det skulle i så fall innebära att jag låtsashöjt och låtsassänkt temperaturen i tre år.

2. Blir det en billigare elräkning om jag ”kallställer” ett rum och stänger dörren, d.v.s. drar ner rummets element till nollan? På samma tema: Påverkas elförbrukningen överhuvudtaget om jag går och sänker lite här och där på elementen i huset eller spelar det ingen roll, då vattnet i systemet ändå måste värmas upp till bergvärmepumpens valda temperatur?

3. På övervåningen har vi elektrisk golvvärme i badrummet – denna är avstängd. På nedervåningen har vi vattenburen golvvärme i badrummet – denna står på för jämnan. Jag tänker att vattnet ändå redan värmts upp av bergvärmepumpen och att påslagen golvvärme därför inte bör påverka elräkningen. Eller tänker jag fel här?

4. I huset står elementskydd framför alla element. Dessa stod i huset redan när vi flyttade in så det är inte vårt eget påfund, men eftersom de är tjusiga har de fått stå kvar. Skydden består av rottingväv i träram och kilas fast mot fönsterbänken. Hur pass negativt, om alls, är detta förfarande för husets värmeförsörjning?

Ja, det var det. Som ni förstår är mina kunskaper på en mycket låg nivå så ni får ursäkta frågornas grundläggande natur. Jag vore tacksam för hjälp.
 
Hej! Försöker svara på ett par frågor:

1. Manualen finns här: https://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Total_User_VUGFD207_se.pdf Se avsnitt 5.2 för hur man kan justera innetemperaturen på olika sätt.

2. Det sparar energi och blir billigare uppvärmning om man sänker temperaturen. Man kan t.ex. sänka i rum som inte används. Försäkringsbolagen rekommenderar att man har minst 15 °C i bostäder för permanentboende. Då finns bra marginal mot fuktproblem och även längre strömavbrott etc.

3. Blir billigare om man har lägre temperatur inne oavsett var det är i huset. Se också 2.

4. Elementskydd skärmar av värmestrålningen från elementen så de får en något lägre värmeavgivning. Räcker värmen till i rummen är det ändå okej men man förlorar lite grann genom att värmepumpen måste ha en extra hög värmekurva och då förlorar man en aning i verkningsgrad/COP.
 
Redigerat:
K
M Malgomaj skrev:
Vänliga husägare,
1. På bergvärmepumpens frontdisplay går det att höja och sänka temperaturen, som finns angiven i stora siffror i displayens startläge. Pil ner = en grad minus. Pil upp = en grad plus. Detta var den enda aspekt av bergvärmepumpen som jag trott mig förstå men när jag nu – för experimentets skull – sänkt till 13 grader tycks husets temperatur vara oförändrad. Testet har pågått i några veckor. Teori: Skulle det kunna vara så att det saknas en givare i huset och att temperaturen endast kan ändras via värmekurvan? Det skulle i så fall innebära att jag låtsashöjt och låtsassänkt temperaturen i tre år.
E]
:oops: säg att det inte är sant.
Känner mig lite träffad.
 
K K. L skrev:
:oops: säg att det inte är sant.
Känner mig lite träffad.
För varje RUM grad man sänker eller höjer så justeras framledningstemperaturens Bör värdet med 3grader antingen ner eller upp. Bör värdet är den temperatur som värmepumpen vill skicka ut i systemet och det är beroende av vilken värmekurva samt utetemperatur det är vid tillfället.

Så en sänkning borde ju ha effekt på innetemperaturen men det kan ta länge innan det märks,
 
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.