Hej!

Vi håller precis på att anlägga gräsmatta på framsidan huset (fick gräva upp hela pga utbyggnad) så nu börjar planteringstankarna! :D

Innan utbyggnaden så hade vi traditionellt rabatter längs fasaden. Det tänkte vi inte ha nu utan i "öar" ute på tomten istället.

Vad ska man tänka på? Högt i mitten och lägre ut åt kanterna? Inte så rörigt utan stora grupper och samstämda färger? Vad mer?

Vi bor i zon 4-5. Rabatten kommer ha sol från det att solen går upp tills dess att den går ner. Dvs. torrt och soligt klimat. Jag är lite sugen på någon form av tistel som högsta punkt (som lite ironiskt inslag eftersom jag inte har minsta tillstymmelse till gröna fingrar) Sedan någon marktäckare som lägsta inslag. Någon hosta eller kanske Alunrot. Tips? Jag vill ha en lite"rolig" rabatt, inte stel och tråkig. Hjälp mig gärna, jag är en helt okunnig stackare som ändå vill ha snygg trädgård....:eek:
 
M
Ser man rabatten från flera håll så är det fint med högre växter i mitten och lägre mot kanterna. Kanta rabatten med kantsten, det underlättar vid gräsklippning.

Bolltistel är en fin växt, blir ganska hög och ganska bred, som en buske. Hostor är också fina men de vill nog ha det lite mer skuggigt och fuktigt än vad det verkar bli i din rabatt? Alunrot är fin och finns i många olika nyanser på bladen, exempelvis limegrönt och mörkrödbrun.

Andra växter som är vackra och lättskötta som jag kan tipsa om är kärleksört, timjan, olika sorters nävor, dagliljor mm. Det är bara att prova sig fram! Satsa på de växter som trivs hos er och skippa de som kräver specialvård. Välj också växter som sprider sig lagom, dvs. inte för mycket så de tar över hela rabatten. Plantera tätt så inte ogräset har en chans.

Fler funderingar? Jag svarar gärna så gott jag kan!
 
Tack för bra tips! Speciallt att välja sorter som inte sprider sig för mycket (det hade jag inte alls tänkt på!).

Kärleksört gillar jag men jag har flera stora grupperingar på baksidan huset så det får nog räcka. Hostor får jag nog kanske skippa (eller isåfall planera på annan plats). Limegrön alunrot är lite "coolt" så det känns lockande. men timjan, menar du att den är flerårig eller ska man plantera ny varje sommar?? Nävor måste jag kolla mer på , får ingen direkt bild i huvudet. Dagliljor är också fina men jag har prövat någon sort som inte fungerat förut (de kom bara upp 2 år).

Fler tips på blommor som kan passa?

Ska man täcka jorden med sten, täckbark eller vad? Vad har man som kant, runda stenar?
 
M
Timjan är flerårig och finns i flera olika varianter. Vi har vanlig timjan på en solig och torr sydsida och den trivs utmärkt. Blommar fint nu förresten. Nävor finns många olika sorter, det finns sorter som blir som "kuddar" och sorter som väver in sig i andra växter och binder samman planteringar. Här finns t.ex. lite info om olika nävor
http://odla.nu/artiklar/geranium.shtml

När det gäller dagliljor så finns det massor med olika sorter. Tipset är väl att köra med de gamla beprövade varianterna, de brukar man inte misslyckas med.
http://odla.nu/artiklar/hemerocallis.shtml

Som kantsten kan rekommenderas en platt sten som man kan köra ena gräsklipparhjulet på.

Vill man ha minsta möjliga skötselbehov täcker man marken med någon typ av markduk, gör hål där man planterar växterna och sedan täcker duken med t.ex. bark. Men planterar du tätt så kommer växterna att kväva ogräset. Om du väljer duk-varianten i din rabatt så är det besvärligare att ändra om, väljer du "plantera-tätt" får du mer ogräsrensning till en början innan växterna växt ihop. Så det finns för och nackdelar med båda varianterna. Men vill du ha en statisk rabatt utan några större förändringar så är det praktiskt med duk och bark.

Fler tips på blommor (som jag själv tycker är lättodlade): Stäppsalvia (lila), lavendel (lila, doftande), stjärnflocka (vit, rosa, röd mm.), gulltörel (gul), aklejor (olika färger), jättedaggkåpa eller den mindre varianten rödskaftad daggkåpa. Även prydnadsgräs är fint, det finns många höga och låga sorter som sprider sig mer eller mindre livligt.

Titta inte bara på hur växten ser ut när den inte blommar, helst ska den vara vacker en längre tid. Det är därför jag gillar exempelvis kärleksört, den gör inte mycket väsen av sig men är fin under hela säsongen från vår och ända in på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.