Hej!

Har nyligen flyttat till hus och är en tämligen glad amatör. Huset bjuder mycket utmaningar, upplärningskurvan är brant!

Huset vi köpt har många egenheter och ”patentlösningar” och vi lär oss efter hand.

På uppfarten finns detta rör nedgrävt. Jag har inte fått någon klarhet vad det är eller dess funktion. Har frågat flertal ”kunniga” som inte heller begriper sig på det. Är för ögonblicket tämligen fyllt med jord/skräp men jag misstänker att det har med dagvatten eller liknande att göra. Någon som vet?
 
  • Cementvas står mot vit vägg på mark täckt av barr och småsten. Sliten, robust, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd vid vit vägg, nedgångsrör, marksten, brun lövavfall, avloppsbrunn, övergivna odlingskrukor, fuktig utomhusyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Man kan ju gissa att det en spolbrunn till en dagvattenledning eller ett litet sandfång på dagvattenledningen som hör till markavloppet i framkant i bild.

Du får väl börja gräva ur det och se vad som finns i botten.
 
  • Gilla
Hjalpjagharkoptetthus
  • Laddar…
Tack för svar!

när jag väl grävt ur det borde jag väl sätta något lock eller liknande på? Eller…?
 
Stora träd nära huset skulle inte jag vilja ha. Eller är det vita inte husväggen?
 
Skulle det kunnat gå ner ett stuprör i den tidigare?
Sen kan det ju ha varit använt som blomkruka bred vid den då halvmetern höga tujan.
Eller som askkopp. Gubben gömde sig bakom tujan och tjuvrökte:cool:
 
  • Gilla
Hjalpjagharkoptetthus och 1 till
  • Laddar…
En bild ner i?
Dränering, dagvatten, en avstängningsventil till någonting, eller bara ett fundament till en blomkruka. Gräv dig ner till botten.
 
Du kommer aldrig få något klart besked med en bild. Det kan vara allt möjligt. Kanske ett fågelbad?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du kommer aldrig få något klart besked med en bild. Det kan vara allt möjligt. Kanske ett fågelbad?
En bild ner i hade bara visat barr/jord/kvistar. Har det på ”att-göra-listan”. Blir spännande att se vad som gömmer sig ett gediget fågelbad eller askkopp om det skulle vara det
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.