Är på husjakt och är okunnig gällande allt vad bygge och konstruktion heter så hoppas få lite hjälp här. Är intresserad av ett hus byggt 78. Delar upp det i två frågor

1) I besiktningsprotokollet går att läsa: ”Grundläggningen består av en betongplatta på mark med Platonmatta, cellplast, spånskiva och ytskikt. Det finns även en undertrycksventilation installerad i konstruktionen.”

Vet problematiken med platta på mark, men har inte sett något protokoll tidigare där det står Platonmatta. Är detta en bra att det finns med? Ser det ut som en ok grund?

2) Fuktkvot låg på 9-10% så det är ju bra, men jag vet att det i några andra hus i kvarteret (byggda samma år) förekommer tryckimpregnerade syllar. Jag mailade besiktningsmannen för att fråga om syllarna i detta hus är tryckimpregnerade men fick till svar att han vid undersökningen inte kunde se om de var det. Han upplevelse iaf ingen lukt som tydde på det. Jag oroar mig ändå för detta då det känns sannolikt eftersom flera andra hus intill har det?

Nu undrar jag - finns det någon möjlighet för mig att få reda på om syllen är tryckad? Måste jag då boka och bekosta en egen besiktningsman? Det borde väl rimligen ingå att veta från första besiktningen?
För mig påverkar det pris och övervägande om jag ens ska buda även om huset i övrigt är mycket intressant.
 
Platonmatta och undertrycksventilation gör att det absolut låter som att det huset har blivit åtgärdat på senare år. Om det ändå skulle finnas kvar tryckimpregnerade syllar så tar undertrycksventilationen effektivt bort eventuell lukt som kan förekomma underifrån och fukt som kan orsaka problem ventileras bort. Men ska emellanåt kontrollera att undertrycksventilationen fungerar som den ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.