God kväll alla!

Har fått nytt golv i källaren. Plattorna har något stenmönster. Vi tänker nu att plattsättaren gott kunde ha blandat plattorna lite bättre, använt både enfärgade och mönstrade, roterat några av dem, etc. Se bilder. Huvuddelen av rummet är okej men detta är två problemområden.

Han skulle kolla med chefen men sa rakt upp och ner att de bara blandar plattor om de fått den instruktionen. Annars tar de platta för platta ur kartongen och bara lägger ut. Men han förstod väl vår synpunkt litegrann så här i efterhand.

Vad tänker ni, har vi för stora krav? Finns det någon praxis, fackmannamässighet, yrkesheder eller vad man ska kalla det, att man bör titta på flera plattor medan man lägger och variera dem så att helheten blir bra?

Stort tack på förhand!

Grå klinkerplattor på golv med fogar och en brun vägg till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelplattor på golv under installation, med plastkryssdistanser och ospredd fästmassa vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska tillägga att han sa att det är inte svårt att byta några plattor. Det är inte fogat ännu. Bara att ta fram hammaren typ. Men han måste diskutera med chefen och höra om de vill täcka det. Plattorna kan vi stå för men de behöver ju lite tid och lite fix. De ska ändå hit och göra annat så det är inga extra resor eller så.
 
Valde ni klinkret?
 
Japp. De hade så litet utbud där de handlar så vi skaffade själva
 
B
Jag läste lite här: https://www.bkr.se/regler-material/riktlinjer/riktlinjer-for-fardigt-utforande

Hittade inte så mycket konkreta exempel kring mönster, dock finns en hänvisning till att man ska följa tillverkarens anvisningar ska följas. Kan det möjligen stå något om detta från tillverkaren?

Svensk text om konsumenträttigheter och skönhetfel enligt konsumenttjänstlagen, relevant i entreprenad och konsulttjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man skulle kunna hänvisa till denna paragraf, även om det är lite luddigt.

Det där mönstret hade jag stört mig på enormt. Bara att göra om och göra rätt, nu innan man fogat. Sen vem som får stå för betalningen för extra material och arbete vågar jag inte säga.

Märkligt att plattsättaren inte synade sitt jobb innan han lät fixet härda, varje gång jag sätter kakel/klinker så får man ju backa några meter och se över alla skarvar, mönster osv. Då ser man den här typen av misstag innan fixet härdat.

Man blir väldigt blind har jag märkt när man bara lägger en platta i taget, utan att få lite överblick på arbetet.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag läste lite här: [länk]

Hittade inte så mycket konkreta exempel kring mönster, dock finns en hänvisning till att man ska följa tillverkarens anvisningar ska följas. Kan det möjligen stå något om detta från tillverkaren?

[bild]

Man skulle kunna hänvisa till denna paragraf, även om det är lite luddigt.

Det där mönstret hade jag stört mig på enormt. Bara att göra om och göra rätt, nu innan man fogat. Sen vem som får stå för betalningen för extra material och arbete vågar jag inte säga.

Märkligt att plattsättaren inte synade sitt jobb innan han lät fixet härda, varje gång jag sätter kakel/klinker så får man ju backa några meter och se över alla skarvar, mönster osv. Då ser man den här typen av misstag innan fixet härdat.

Man blir väldigt blind har jag märkt när man bara lägger en platta i taget, utan att få lite överblick på arbetet.
Det står inget på paketet, ingen instruktion.

Tack för referensen, bra att KTjL tar upp skönhetsfel, det är nog vägen att gå och se om det håller.

Skönt att du håller med iaf. Får se vad firman säger i morgon...
 
B
Kanske finns något på tillverkarens hemsida?
 
B BSOD skrev:
Kanske finns något på tillverkarens hemsida?
Nej hittar inget där
Men man förväntar sig ju lite yrkesstolthet hos hantverkaren...
 
S Sir Duke skrev:
Nej hittar inget där
Men man förväntar sig ju lite yrkesstolthet hos hantverkaren...
Du förväntar dig att folk ska veta hur du tänker, yrkesstolthet har du fått.
 
A Almedals skrev:
Du förväntar dig att folk ska veta hur du tänker, yrkesstolthet har du fått.
Nej jag undrar hur plattsättare generellt tänker

Yrkesstolthet var nog fel ord, menar praxis och förnuft typ

Om det alltid är en platta i taget, eller om helheten spelar roll

Vad tycker du om bilderna?
 
Vad är det för storlek på plattorna? Normalt sett är plattorna något olika varandra, inte de flesta lika som ni köpte, märkte du det innan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för storlek på plattorna? Normalt sett är plattorna något olika varandra, inte de flesta lika som ni köpte, märkte du det innan?
20x20

De kom i paket, jag öppnade inte dessa innan

Alltså det är ju inte stenplattor som natursten, det är väl keramik som mönstrats. Och samma mönster återkommer, är inte så många varianter. Inget stort problem men när en massa likadana plattor lagts bredvid varandra vända likadant blir det dels inte snyggt, men även så uppenbart att det är fabriksmönstrat och inte naturmönstrat och då förstörs illusionen av ett stengolv
 
Ok, om du har tur får du ändrat några plattor men räkna inte med det utan kostnad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, om du har tur får du ändrat några plattor men räkna inte med det utan kostnad.
Får se hur de ställer sig

Jag kan ju ta fram hammsren själv och mosa några plattor skrapa fix och byta ... Kanske
 
S Sir Duke skrev:
Får se hur de ställer sig

Jag kan ju ta fram hammsren själv och mosa några plattor skrapa fix och byta ... Kanske
Ja, kanske, men hör med firman först för säkerhets skull, kanske inte vill lämna garanti annars. För andra som läser tråden är det viktigt att första öppna kartongerna och provlägg ett gäng plattor och ge klara instruktioner till plattsättaren, går både snabbare och blir snyggare då :=) Och, snåla inte på plattorna, kvalitet lönar sig.
 
  • Gilla
Almedals
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.