Vi ska sälja vårat radhus och mäklaren har erbjudit 3,75% i arvode samt en 10-årig dolda fel-försäkring på köpet. Huset kanske kommer gå för runt miljonen.

Jag brukar vara en som ringer runt och jämför, men nu hinner jag inte... Vad tror ni? Är det en okej deal?
 
37.500kr för att sälja ett hus är rätt OK pris.
 
Mikael_L
Swetrot skrev:
37.500kr för att sälja ett hus är rätt OK pris.
OK för mäklaren eller säljaren ...
 
Vilken mäklarfirma är det?
Fastighetsbyrån vill ha 4,75% för att sälja mitt hus för "runt miljonen"... och dolda fel försäkring kostar mig 6500:- :(

R.
 
Det är Mäklarhuset.
Men då känns det iaf som att det är ett hyfsat erbjudande! :) (Även om arvodet kostar runt
40 000 kr så tror jag inte att vi skulle få ut mer för huset om vi gav oss på att sälja det själva...)
 
Mikael_L skrev:
OK för mäklaren eller säljaren ...
OK för säljaren, rimligt för mäklaren.
 
Att som säljare acceptera ett arvode på mer än 4 % i normalfallet låter väldigt dyrt.....Det är i mina ögon fullt tillräckligt med ersättning för nedlagd arbetsinsats. Sedan så tror jag att rent juridiskt får mäklarna inte bjussa på försäkring för dolda fel, utan den måste du teckna med tredje part, men helt säker om den saken är jag inte.
 
Jag har betalat över 30% i mäklararvode, för att sälja en bostadsrätt i Huddinge. Förutsättningarna vad dödsbo, väldigt oattraktiv lägenhet med hög månadskostnad och uppdraget: SÄLJ!

Deras minimiavgift var 27.500kr och lägenheten gick för 90.000kr.

Man skall inte stirra sig blind på procenten, utan på kronorna. 4% i arvode för en villa i Mälarhöjden som säljs för 8 millar är ALLDELES för mycket, men för ett BR radhus i Hallunda (6-7km därifrån) med utgångspris 795.000kr är det helt normalt.
 
Som sagt, procenten säger ju inte så mycket. 2% kan vara grymt bra, 4% kan vara så att mäklaren precis går ihop på affären..
 
som sagt ovan. 3.75% säger inte så mycket men 37500:- är mycket bra pris. det ska annonseras och visas, kontrakt ska skrivas.
 
styrman1 skrev:
som sagt ovan. 3.75% säger inte så mycket men 37500:- är mycket bra pris. det ska annonseras och visas, kontrakt ska skrivas.
Och lön ska betalas, och inte minst, mäklarfirman har förmodligen omkostnader. Och kanske vill dom göra en vinst. Som i många andra diskussioner om priser så verkar folk tro att ett arvode är övervägande bruttolön.
 
Nej, men de mäklare jag känner lever ju inte direkt på socialbidrag......;)
 
Visst drar dom in pengar, men så jobbar dom ju också. Ganska mycket och ganska mycket obekväm tid. Nej, inget som jag skulle göra för dom pengarna (som dom mäklare jag känner tjänar).
 
Vi har fått uppgift om att sälja vår bostadsrätt i Småland för 4% i mäklararvode. Tycker att det blir väldigt högt, ca 83000 för vår del. Men jag undrar om det går att komma ner under detta. Har pratat med en annan mäklare och hon sa max 3%, men hon verkar inte vara lika mycket "på hugget" som den andre mäklaren. Å andra sidan är 20000 stor skillnad tycker jag
 
Om den dyra mäklaren verkligen är bättre, då kommer den mäklaren med skaplig sannolikhet att få ut mer 20 000 extra för lägenheten.

Det är inte smart att låta en prisskillnad på 1% avgöra vilken mäklare du väljer.

Men skaffa lite mer info om vilken av mäklarna som verkligen är bättre. Både via referenser och pumpa dem på hur de tänker marknadsföra er bostad, tider för visning, ev extra visningar osv.

Det är viktigt att det finns en plan för försäljningen, annars kommerr man lätt i en situation där budgivningen måste avslutas i förtid för mäklaren har en semesteresa inplanerad eller liknande. Har erfarenhet av dålig planering från mäklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.