Jag vill bygga en typ gäststuga till vår sommarstuga. Jag måste söka strandskyddsdispens men jag vill också bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen. Det har grannen redan sagt okej till men hur formulerar jag det vid ansökan till kommunen? Finns det någon typ av mall? Fick inget riktigt svar när jag frågade kommunen.

Som jag förstått behövs sedan bara bygganmälan eftersom kommunen beslutat om utökad bygglovfrihet..
 
Du måste ha ett skriftligt medgivande från samtliga fastighetsägare. Var noga med att Attefallaren eller vad det är finns på situationsplan som grannen signerar så läget är exakt avtalat.
 
Att din granne "sagt okej" räcker inte för kommunen. Antingen mejlar du grannen och ber denne bekräfta, eller så signerar ni en överenskommelse på papper. Så har du något att uppvisa för kommunen. Annars kanske de själva skickar ut brev och begär ok från grannen, vilket kanske är ok med dig också.
 
Be grannen att skriva under ritningarna på gäststugan och på karta/situationsplanen som visar byggnadens placering.

Strandskyddsdispens och bygglov prövas utifrån olika lagstiftning (Miljöbalken resp. Plan- och bygglagen), så egentligen behöver du inte ha grannmedgivande i den ansökan. Det skadar dock inte att bifoga den infon i strandskyddsansökan.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Att din granne "sagt okej" räcker inte för kommunen. Antingen mejlar du grannen och ber denne bekräfta, eller så signerar ni en överenskommelse på papper. Så har du något att uppvisa för kommunen. Annars kanske de själva skickar ut brev och begär ok från grannen, vilket kanske är ok med dig också.
I ärende som rör strandskyddsdispens hörs inte grannar, ej heller i anmälningsärenden.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tack för svar. Jo jag har förstått att jag måste ha skriftligt från grannen och det tror jag inte är något problem. Jag funderade mest på hur det bör vara formulerat. Jag tänkte bifoga en karta med stugan utritad i samma dokument.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Tack för svar. Jo jag har förstått att jag måste ha skriftligt från grannen.
Säkerställ också att grannen är ensam ägare till fastigheten, och om det behövs se till att samtliga fastighetsägare skriver under.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.