I en kopplingsdosa i ett uthus finns en svart FK utan inkoppling. En "ubåt" avslutar tråden. Jag har provat med multimeter men får inget utslag. Tråden verkar omöjlig att dra ur. Förmodligen fastklämd någonstans i VP-röret. Tillåter reglerna att "en död tråd" fortsättningsvis ligger kvar i VP-röret? Ska den isoleras på något speciellt sätt? All el i uthuset ligger på samma säkring i bostadshusets gruppcentral, varför den okända kabeln knappeligen kan komma från någon annan fas.
 
Men är detta en dosa du vill ta bort, eller vad är problemet? Kan du inte lokalisera andra änden?
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Ska den isoleras på något speciellt sätt?
Den är ju avslutad med en "ubåt" , det duger bra.
Kan vara en reservtråd för framtida ytterbelysning eller så.
 
  • Gilla
Trädgränsen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men är detta en dosa du vill ta bort, eller vad är problemet? Kan du inte lokalisera andra änden?
Nej kopplingsdosan behövs. Men den överflödiga - och helt strömlösa - tråden förbryllar mig. Den går inte att dra ur VP-röret. Går snarast av om jag drar hårdare. Sannolikt rejält fastklämd någonstans. Vill helst inte riva upp väggen i uthuset, som är en värmeisolerad gäststuga. Tillåter reglerna att en icke inkopplad tråd får ligga kvar i VP-röret med en "u-båt" som skydd för den enda åtkomliga trådänden? Eftersom alla uttag och strömbrytare i gäststugan fungerar som de ska, misstänker jag att den tidigare villaägaren eller installatören lämnat tråden åt dess öde och lyckats dra en fungerande tråd genom andra rör. Frågan är således om en "död" tråd måste bort eller om den kan tillåtas ligga kvar med en u-båt eller toppklämma som skydd i dosan, där där den tittar fram.
 
Låt den vara kvar och stäng dosan och andas fyra gånger.
 
  • Gilla
karin_sv och 3 till
  • Laddar…
Om du vill veta så försök lokalisera vart röret/slangen går.
Be någon rycka i kabeln och lyssna.
Nästa steg är att trycka i en dragfjäder och sen be någon dra i den och lyssna.
Man kan även ta en liten slang och blåsa i röret/slangen och på så sätt framkalla ett visslade ljud och så lokalisera andra änden.
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Nej kopplingsdosan behövs. Men den överflödiga - och helt strömlösa - tråden förbryllar mig. Den går inte att dra ur VP-röret. Går snarast av om jag drar hårdare. Sannolikt rejält fastklämd någonstans. Vill helst inte riva upp väggen i uthuset, som är en värmeisolerad gäststuga. Tillåter reglerna att en icke inkopplad tråd får ligga kvar i VP-röret med en "u-båt" som skydd för den enda åtkomliga trådänden? Eftersom alla uttag och strömbrytare i gäststugan fungerar som de ska, misstänker jag att den tidigare villaägaren eller installatören lämnat tråden åt dess öde och lyckats dra en fungerande tråd genom andra rör. Frågan är således om en "död" tråd måste bort eller om den kan tillåtas ligga kvar med en u-båt eller toppklämma som skydd i dosan, där där den tittar fram.
Om det är viktigt att följa reglerna bör du fundera över vad du gör i en kopplingsdosa då jag tolkar det som att du inte är elektriker av frågeställningen att döma. 😉

Du kan lämna den med ubåt, wago eller torix. 👍
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Antagligen ett tomrör med dragtråd som slutar på vinden, i grunden eller liknande. För framtida installation, och dragtråden är fastknuten i andra änden.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Antagligen ett tomrör med dragtråd som slutar på vinden, i grunden eller liknande. För framtida installation, och dragtråden är fastknuten i andra änden.
Börjar tro att du har rätt. Förre ägaren hade planer på att bygga ut gäststugan. Jag låter tråden ligga kvar. i röret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.