Har bytt ut vårt öppna expansionskärl på vinden till ett slutet som är placerat i pannrummet nere källaren. Nu håller jag på med att riva ut det öppna kärlet uppe på vinden. Jag har frilagt kärlet men fått huvudbry över att det verkar vara ett rör för mycket anslutet mot expansionskärlet. Jag hoppas jag kan få hjälp här om var det överflödiga röret kan gå, är lite rädd över att det fortfarande kan vara anslutet mot värmesystemet, även om det inte kommer något elementvatten genom påfyllningsröret som slutar öppet nere i källaren. Har bifogat en enkel skiss på hur det är kopplat upe på vinden. Tacksam för svar.
 
  • Expansionskärl.JPG
För att expansionskärlet inte ska frysa så har man cirkulation av varmt vatten upp under kärlet. Du måste hitta andra änden av det okända och proppa.

Protte
 
Ok, det var det jag misstänkte, ska ta tag i att riva väggen på övervåningen så fort som möjligt då. Någon som vet var man vanligtvis ansluter för att få cirkulation? Närmaste element eller kan det gå ända ner till källaren?
 
Nu har jag rivit både väggar och golv i huset för att följa denna ledning. Men det verkar inte vara en ledning för cirkulation upp till expansionkärlet utan vara den gamla påfyllningen. Hade lite svårt att hitta den nere i källaren eftersom den kom ner en bit ifrån expansionledningen, och dessutom bakom pannen, halvt inguten i skortsensmuren. Ska öppna ledningen nere i källaren och dra dragfjäder igenom och se att jag kommer fram uppe på vinden, då bör jag kunna vara rätt säker på att jag kan fimpa röret på båda sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.