Hej,
Vi har ett friskt trähus från 1937. Men dragigt o dåligt isolerat. Ytterväggarna består av panel, tjärpapp, stående spontad plank, papp (delvis trasig), 3 cm tomrum, och slutligen en brädvägg.
Nu ska vi bygga om köket och tänkte passa på att göra ngt åt ytterväggarna där.
Jag vill framför allt få det dragfritt och funderar på att spruta in PU i tomrummet i väggen.
Firman Foam-king har ett material med öppna celler, Foam-Lok 500, som är lite ång-genomsläppligt.
Törs man använda det? Vet inte vad det skulle kosta. Ett alternativ skulle vara att bara applicera en mindre sträng fog-skum i botten i väggen och hoppas att det blir tätt mot grunden (en 60 cm bred stengrund).
Huset är 1 1/2 plan med källare. Pannrum med pelletspanna, braskamin i vardagsrummet.
 
Vansinne! Men det är ju ditt hus.
 
imported_Benno skrev:
Vansinne! Men det är ju ditt hus.
Lagom konstruktivt svar...

Vad skulle kunna hända med PU-skum i väggarna? Det är ju den relevanta frågan i sammanhanget. Det jag ser som för och nackdelar:
+ Dragfritt
+ Isolering = mer komfort och lägre energiförbrukning
+ PU-skum är fuktokänsligt
+ Tar ni ett PU-skum som har slutna celler får ni en ångspärr på den varma sidan och minskar risken för kondensering inuti väggen
- Ventilationen kanske behöver ses över (Kanske är ett plus ändå i ett så gammalt hus)
- Folk som inte bryr sig om fysik eller fakta kommer säga "Varför ändra i något som har stått sedan 1937?"

Game on...
 
Vad är det som säger att skummet hamnar där det gör nytta? Då har man rubbat fuktbalansen (som faktiskt gör att huset håller än) till ingen nytta. Nej, helst ny vindpapp/duk där den ska sitta. Tilläggsisolering lär ändå behövas eftersom väggarna nu är oisolerade så varför inte göra det på riktigt?
 
Inte för att jag är ngn expert på fuktproblem i trähus men jag vill gärna förstå hur det funkar. Vad kan vara problem med PU i väggen,nära insidan innanför planken?

Fukt innifrån:
Jag hade tänkt komplettera med en ångbroms på insidan, så detta borde inte kunna hända. Eller alternativt om vi använder PU med slutna celler så blir det en ångspärr, som Forbo påpekat.

Fukt utifrån:
Antag att det kommer in fukt utifrån genom panelen och tjärpappen. Kanske finns det svaga punkter i huset som läcker? Tja, kanske inte helt omöjligt. Dels ett par fönsterkarmar är i dåligt skick (men inte vid det aktuella köket), och det finns vissa sprickor i panelen.
Väggen blir aning kallare, och eventuell fukt drivs ut långsammare. Farligt?

Man har ju hört så många varningar om att inte blanda med moderna material i gamla hus, så man vill ju vara lite försiktig och teori ersätter inte erfarenhet. Men PU är ju inte något nytt material utan har ju funnits iflera decennier så det borde finnas gott om erfarenhet i hur det fungerar igamla trähusväggar.
Vilka misstag har gjots?
Har några hus förstörts?
 
Redigerat:
Ventilationen är faktiskt dålig i huset, det kan nog öka känslan av drag.
Jag fick ett tips att om det var undertryck i sovrummet så kunde jag borra hål i försterbågarna, några små hål upptill i innerbågen, och några små hål nedtill i ytterbågen. Men jag lyckades inte mäta lufttrycket för att fastställa om det var under eller övertryck. Kanske det inte är ngn märkbar skillnad mellan tryck inne o ute i sån här gamla trähus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.